Opschorten hulp treft vliegveld nauwelijks

WILLEMSTAD, 8 AUG. De opschorting van de Nederlandse hulp voor de verbetering van het vliegveld op Sint Maarten heeft weinig gevolgen voor de geplande uitbreiding van de faciliteiten. Dit zegt directeur Hans Messelink van de luchthaven Prinses Juliana op het Bovenwindse eiland.

“De bevriezing is van tijdelijke aard, dus we gaan verder met de nodige vergroting van de veiligheid van de luchthaven.” In 1995 raakte de luchthaven beschadigd door de orkanen Luís en Marilyn.

De Nederlandse regering maakte woensdag bekend dat ze wacht met het uitbetalen van de toegezegde 27 miljoen gulden, omdat de luchthaven verwikkeld is in een juridische strijd. Die gaat over een krediet dat de Italiaanse bank Mediocredito vijf jaar geleden verstrekte aan de vorige exploitant van de luchthaven. Met dat geld zou het vliegveld worden gemoderniseerd. Er is echter nooit iets gebeurd en het geld van de lening is verdwenen. Het eiland heeft zich garant gesteld voor die lening, waardoor St. Maarten aansprakelijk kan worden gesteld.

Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan renovatie van de startbaan waar sinds orkaan Luís in 1995 problemen waren met de afwatering, aldus Messelink. Andere projecten die de veiligheid moeten bevorderen en de luchthaven op internationaal niveau moeten tillen, zijn verlenging van de startbaan, uitbreiding van het platform voor het parkeren van vliegtuigen en aanschaf van adequate radarapparatuur. Continuïteit van die verbeteringen is volgens Messelink belangrijk, omdat Sint Maarten economisch sterk afhankelijk is van toerisme.

De plannen voor uitbreiding van de luchthaven stokten als gevolg van een corruptie-schandaal eind jaren tachtig. Diverse hoofdrolspelers, onder wie bestuurders van het eiland, werden veroordeeld tot gevangenisstraffen wegens hun betrokkenheid hierbij. De benadeelde Italiaanse bank Mediocredito kreeg toen een direct opeisbare vordering toegewezen van 45 miljoen gulden. Het eiland St. Maarten moest dat betalen, omdat het aandeelhouder was van het vliegveld.

Om verder te kunnen met de vebeteringen was er een nieuwe naamloze vennootschap opgericht, die los staat van zijn voorganger. De vraag is of de nieuwe NV aansprakelijk kan worden gesteld voor wanbeheer bij de oude NV. Minister Voorhoeve (Antilliaanse zaken) heeft twee tegenstrijdige adviezen gekregen en wacht nu het advies af van een derde expert over de vraag of Mediocredito op St. Maarten beslag zou kunnen leggen.