Defecte rem bij Mercedes

STUTTGART/DETROIT, 8 AUG. Mercedes-Benz roept 176.000 personenauto's over de hele wereld terug naar de garage. Gebleken is dat bij slechts licht aanraken van het voetpedaal het elektronische remsysteem overgevoelig kan reageren. Daardoor kan het tot een noodstop komen.

De terugroepactie, die naar schatting 40 miljoen gulden kost, is de op een na grootste van de Duitse autofabrikant. Begin vorig jaar moesten 500.000 auto's terug wegens een niet goed werkende sluiting van de motorkap. Mercedes wil allereerst de sensor in het remsysteem die verantwoordelijk is voor het ongemak uitschakelen. De fabrikant beschikt momenteel niet over de noodzakelijke onderdelen om de betreffende sensor meteen te vervangen. Het stilleggen van het elektronische onderdeel beïnvloedt de remfunctie niet, aldus het bedrijf.

Deze sensor plaatst Mercedes bij de serieproductie van de S- en SL-klasse sinds december '96, de E-klasse sinds maart '97 en de SLK-, CLK en C-klasse sinds juni '97. Bijna de helft van deze auto's rijden in Duitsland.

Het remsysteem was ontworpen om noodsituaties het hoofd te bieden. Onderzoek van ongelukken had aangetoond dat autorijders vaak niet hard genoeg op de rem trapten om ongelukken te vermijden.

Ook Ford haalt 111.000 personenauto's en minibusjes terug naar de garage. De Amerikaanse autofabrikant wil de metalen bescherming van de transmissie bij de voorwielaandrijving nakijken. Kleine scheurtjes kunnen uitmonden in het lekken van de transmissievloeistof. Dat zou brand tot gevolg kunnen hebben. Ook kan de wagen simpelweg stoppen met rijden. Het gaat onder meer om de Windstar Minivan van '97, de Taurus van '97 en de Mercury Sables van '97 die zijn uitgerust met een AX4s automatische transmissie-as. (DPA, Reuter, KRF)