Blauwtje

Applaus, bloemen, afscheidsinterviews en een verdrievoudigd bedrijfsresultaat begeleidden KLM-topman P. Bouw op weg naar zijn pensioen. Sommigen gaan weg met een grote overname (die hun opvolger dan maar tot een succes moet maken), Bouw gaat met een grote verkoop: ruim 2 miljard gulden voor de aandelen in Northwest, de Amerikaanse partner.

KLM lijkt zelf een betere belegger dan een exploitant van airlines. Een kniesoor klaagde deze week op de aandeelhoudersvergadering over zijn belangen als belegger. Toen de samenwerking met Northwest in 1989 begon stond de koers van KLM op 50 gulden, nu is dat ruim 75 gulden, 50 procent koerswinst in acht jaar, evenveel als de graadmeter van de Amsterdamse beurs dit jaar alleen al boekte.

De beurskoers van KLM kwam vorig jaar pas echt in beweging toen de maatschappij voor een miljard gulden eigen aandelen inkocht die de Nederlandse overheid nog bezat. Dat smaakt naar meer, gaf Bouw als advies aan zijn opvolger mee. Of wordt de reductie van het aantal aandelen straks teniet gedaan door het feit dat KLM tegemoetkomt aan de wensen van de vliegers om een deel van hun salaris in aandelen KLM uitbetaald te krijgen? Bouw vindt dat een goed idee. “Maar dan alle werknemers en niet bepaalde groepen.” Da's een tegenvaller voor de enige groep die dankzij opties op aandelen nu een uitzonderingspositie heeft: het topmanagement.