Verlies aan banen rond Schiphol nog onduidelijk

SCHIPHOL, 6 AUG. Het effect op de werkgelegenheid van de gisteren ingevoerde vermindering van het aantal nachtvluchten op Schiphol is erg onduidelijk. Uit een eerste inventarisatie van de Vervoersbond FNV blijkt dat in de vrachtafhandeling tweehonderd banen op de tocht staan als de luchtvaartmaatschappijen EL Al en Polar hun dreigementen waarmaken en Schiphol daadwerkelijk de rug toekeren.

Polar maakte gisteren bekend met ingang van morgen de helft van haar aantal vluchten vanaf het Schotse vliegveld Prestwick te gaan uitvoeren. Het bedrijf zelf heeft op Schiphol twaalf mensen werken en vervoert wekelijks 1000 ton goederen af en aan via deze luchthaven. Polar overweegt volgens directeur J. Heeremans met een schadeclaim naar de rechter te stappen. De directie van Schiphol heeft Polar volgens Heeremans eerder dit jaar de toezegging gedaan dat een eventuele restrictie van het aantal vluchten dat op Schiphol mag worden uitgevoerd niet ten koste zou gaan van zijn bedrijf.

Ook een andere grote vrachtklant op Schiphol, de Israelische luchtvaartmaatschappij El Al, dreigt door de aangekondigde maatregelen in problemen te komen. El Al sluit zelfs niet uit van Schiphol weg te gaan. El Al heeft een door de Rijksluchtvaartdienst goedgekeurde overeenkomst die tot 31 maart 1998 loopt. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd op Schiphol.

“Als de beide bedrijven echt vertrekken heeft het gevolgen voor Aero Ground Services. Want het zijn grote klanten van Schiphol”, zegt José Smeets van de Vervoersbond FNV.

Brancheorganisaties in de verladerswereld en het transport reageerden voorzichtig op de aangekondigde maatregelen van Schiphol, maar verwachten zeker een teruggang in ladingaanbod. Zij zeggen de gevolgen nog niet met concrete cijfers te kunnen onderbouwen. Schipholwoordvoerder Wever stelde gisteren dat als gevolg van de nachtbeperking er voorlopig twee tot drie toestellen per nacht minder op de luchthaven terecht kunnen. De verladers stellen daar tegenover dat dit wel juist de toestellen zijn die 10 procent van de vracht voor hun rekening nemen.

De vereniging van luchttransporteurs ATAN heeft inmiddels berekend dat de geluidsbeperkende maatregelen zouden leiden tot een verlies van 25.000 arbeidsplaatsen. De ATAN gaat daarbij uit van de cijfers die in de groeiplannen van Schiphol staan. De ATAN rekent ook allerlei bedrijven mee die van luchtvracht afhankelijk zijn. De Vervoersbond FNV zet vraagtekens bij de ATAN-cijfers: “Er zijn altijd al nachtbeperkingen geweest. Schiphol is voor groei echt niet alleen maar afhankelijk van een ongebreidelde groei van nachtvluchten.”

Transport en Logistiek Nederland houdt zich op de vlakte. “Koeriers kunnen in de knel komen met hun 24 uurs service vanwege nachtelijke beperkingen”, aldus woordvoerder H. Koeleman.