NOS en Canal+: samen wel 12 camera's

De NOS en Sport7 waren vorig jaar nog gezworen vijanden. Met abonneezender Canal+ kan de publieke omroep prima door één deur. Hoe ver gaat die samenwerking?

ROTTERDAM, 6 AUG. De grote montagewagens voor televisieopnames zullen worden aangepast. Op een speciale verhoging komt de regisseur van de NOS te zitten. Zo kan hij kijken over het hoofd van zijn collega van Canal+ en heeft hij hetzelfde overzicht over de monitoren waaruit hij de beelden voor zijn eigen uitzending kan kiezen.

Geen confrontatie, maar samenwerking is het motto van de publieke omroep en abonneezender Canal+ als het gaat om televisieverslagen van voetbalwedstrijden. Want een station waarvoor 45 gulden per maand moet worden neergeteld bijt de Nederlandse publieke netten die vrij toegankelijk zijn voor ieder die zijn omroepbijdrage heeft betaald niet, luidt de filosofie.

Studio Sport werkte op technisch gebied al wel eens samen met de voorganger van Canal+, FilmNet, als die zender een voetbalwedstrijd uitzond. Komend seizoen gaat het verder: Canal+ heeft voor 145 miljoen gulden voor vijf jaar het recht verworven per seizoen exclusief 68 wedstrijden uit de eredivisie in beeld te mogen brengen. “De samenwerking krijgt daarmee vastere vorm”, erkent programma-directeur Ruurd Bierman van de NOS. Er zal een gezamenlijke productie-eenheid worden gevormd waarin producenten en regisseurs van beide partijen meedraaien.

Niet alleen Canal+ is enthousiast, omdat ze mogen samenwerken met de collega's van Studio Sport die al meer dan dertig jaar voetbal in beeld brengen. Ook de publieke omroep ziet voordelen: Als de NOS een live verslag van een topwedstrijd uit de vaderlandse voetbalcompetitie maakte, stonden er 7 of 8 camera's. Nu Canal+ een wedstrijd uitzendt, staan er standaard 12 camera's. “Voor de samenvatting die wij uitzenden, maken wij daar ook gebruik van. De beelden worden dus beter”, aldus Bierman.

Directeur J. Daalmeijer van Canal+ heeft een fors budget van de Franse eigenaars om te investeren in onder meer techniek: “Geen rare grafics”, in een verwijzing naar Sport7 dat vorig jaar ook al beloofde dat voetbal op televisie nooit meer hetzelfde zou zijn. Wel in nieuwe recordertechnieken die het mogelijk maken om beelden terug te halen van camera's die niet door de regisseur op scherp waren gesteld. Als met de huidige techniek die Studio Sport gebruikt een herhaling wordt getoond, gebeurt dat met de beelden die al te zien waren en dus werden opgenomen. Nu wordt het mogelijk de actie in slow motion te laten zien vanuit alle mogelijke hoeken.

Het budget per wedstrijd wordt volgens Daalmeijer ongeveer verdubbeld tot bijna 60.000 gulden, toch al gauw zo'n 4 miljoen per jaar. Voor de productie van het voetbal is de Canal+-directeur in gesprek met de Cinevideo-groep, een dochter van het NOB. Die moeten de nieuwe montage-eenheden aanschaffen of aanpassen. “Wij huren de apparatuur.” Hoe de kosten tussen de partners worden verdeeld, blijft nog wat schimmig. Bierman van de NOS rekent er op dat Canal+ de meeste kosten op zich neemt. Ook op het gebied van voetbalrechten wordt er nauwer samengewerkt. Daalmeijer gaat er vanuit dat een van twee Champions-League-wedstrijden met een Nederlandse club op woensdagavond enkel bij Canal+ live te zien zal zijn. Dat gebeurt als Feyenoord het nietige FC Jazz uit Finland verslaat en doordringt tot het meest prestigieuze Europese voetbaltoermooi. PSV speelt dan op hetzelfde moment. De NOS zal niet twee wedstrijden tegelijkertijd uitzenden en vindt het ook “voor de hand liggen” dat de live-rechten van de tweede wedstrijd aan 'partner' Canal+ worden verkocht. Niet aan Veronica bijvoorbeeld. Daar kan iedereen op afstemmen en dat is dus een concurrent. Boze reacties van de verstokte Feyenoord of PSV-fan vreest Bierman niet: “Als een ander open net de andere wedstrijd uitzendt, kijken er minder mensen naar de NOS. Dat kost ons inkomsten, dus op termijn heeft dat een verlaging van het service-niveau tot gevolg.” De NOS zal wel een ruime samenvatting uitzenden na afloop van de eerste live-wedstrijd. Ook over andere sporten wordt momenteel gesproken. Canal+ aast op beelden van de Olymische Spelen: vooral van ijshockey en kunstrijden wil de zender de exclusieve live-rechten van de NOS overnemen.

Bierman wil het enthousiasme van Daalmeijer toch wat temperen. Drie jaar geleden sloot de NOS al een intentieverklaring met FilmNet om tot toekomstige samenwerking te komen. Daarbij werd gedacht aan het gezamenlijk exploiteren van doelgroepzenders. Door de strijd met Sport7 en interne problematiek bij de partners is die samenwerking toen nooit van de grond gekomen. De eerste besprekingen over de vernieuwing van die intentieverklaring en daadwerkelijke invulling zijn inmiddels begonnen. Bierman: “Toen we die verklaring tekenden wilde FilmNet nog een volledig sportkanaal maken. Canal+ is dat blijkbaar niet van plan. Ze nemen alleen de krenten uit de pap. Voor ons is dat minder interessant omdat wij ook een contract hebben met NOC-NSF om andere sporten in beeld te brengen. Daar heeft Canal+ minder behoefte aan.”