Baby's mogen weer in één luier plassen

ROTTERDAM, 6 AUG. Jongetjes en meisjes mogen binnenkort weer in dezelfde luier plassen. Pampers, een van de grote wegwerpluier-merken, vervangt eind september ook in Nederland de blauwe en roze varianten door een unisex-luier. Acht jaar na de introductie is de anatomisch gevormde luier alweer achterhaald. De nieuwe grondstoffen zijn volgens de fabrikant zo absorberend dat er geen onderscheid meer nodig is.

Pampers, dat bij een gemiddelde supermarkt dertien verschillende pakken heeft liggen, snijdt daarmee in het aantal varianten. Dat past in de nieuwe strategie van Procter & Gamble (P&G), het Amerikaanse concern dat Pampers maakt.

“Het is verbijsterend hoe moeilijk we het de consument hebben gemaakt”, zei de Nederlandse topman Durk Jager van P&G onlangs in een interview. Hij bepleit helderheid: maak de keuze voor de consument in de supermarkt zo eenvoudig mogelijk. Minder verschillende vormen, verpakkingen en formules. P&G maakte in 1991 nog 3.500 verschillende artikelen, vorig jaar zo'n 2.000.

Van de 30.000 verschillende artikelen in een Amerikaanse supermarkt - dat zijn er in Nederland 7.000 - verkoopt een kwart minder dan één stuk per maand. Daar staat tegenover dat 7,6 procent van de bestlopende artikelen goed zijn voor 84,5 procent van de omzet.

In Nederland (ongeveer 160.000 baby's per jaar) is de markt voor luiers de afgelopen jaren fors in waarde afgenomen. Van 330 miljoen gulden in 1994 tot 287 miljoen vorig jaar, deels door dalende prijzen, deels door een afname van het aantal verkochte luiers (minus 3 procent in 1996).

In de VS bedraagt de markt voor luiers ongeveer 7 miljard gulden per jaar. Vorig jaar had Huggies (Kimberly-Clark) in de VS een marktaandeel van ongeveer 34 procent, tweede was Pampers met 22,5 procent.