Aantal treinreizigers naar Parijs neemt toe

Het aantal treinreizigers tussen Nederland en Parijs lag de afgelopen twaalf maanden 50 procent hoger dan in de voorgaande periode. De NS schrijven de stijging toe aan de komst van de hoge-snelheidstrein Thalys.

Tussen juni 1995 en mei 1996, toen de dienst naar Parijs nog met gewone treinen werd gereden, telden de NS 400.000 reizigers met de Franse hoofdstad als eindbestemming. In de periode van juni 1996 tot mei 1997 waren dat er 600.000. Deze cijfers zijn exclusief de reizigers naar andere bestemmingen in Frankrijk. Voor het lopende jaar verwachten de NS een verdere stijging van het aantal reizigers naar Parijs met 5 à 10 procent.

Ondanks het stijgend aantal reizigers is de Thalys zwaar verliesgevend. In het boekjaar 1996, toen de snelle trein nog niet eens het hele jaar reed, bedroeg het verlies al dertien miljoen gulden. De komende jaren gaat het verlies naar circa twintig miljoen gulden per jaar.

Oorzaak van het verlies is de afspraak met de Belgische en Franse spoorwegen over de verdeling van kosten en opbrengsten. De verdeelsleutel is ongunstig voor spoorwegmaatschappijen van landen waar de trein niet op volle snelheid rijdt. Momenteel rijdt de Thalys alleen in Frankrijk op topsnelheid. België volgt eind dit jaar en in Nederland is de hoge-snelheidslijn pas in 2005 gereed.