The Gun in Betty Lou's Handbag

The Gun in Betty Lou's Handbag (Allan Moyle, 1992, VS), BRTN1, 23.45-0.10u.

Betty Lou is een anonieme, muizige bibliothecaresse uit de provincie. Ze wordt verwaarloosd door haar echtgenoot, het prototype van de jonge, ambitieuze, niet bijster getalenteerde rechercheur. Betty Lou laat over zich heen lopen, niet alleen door bureaucratische caissières van de supermarkt. Dat ze een handboek voor de assertieve vrouw in haar handtas stopt, mag niet baten. Maar dan vindt ze bij toeval het pistool waarmee in de buurt een mafiamoord is voltrokken. Ze stopt het wapen in haar tas en verklaart dat ze schuldig is. Niemand, haar eigen politieman voorop, hecht geloof aan haar bekentenis. “Zeg nou dat je onschuldig bent, dan blijft alles bij het oude.”

Maar Betty Lou wil juist niet dat alles bij het oude blijft. Ze treedt uit de anonimiteit en ontwikkelt alle trekken van een zelfstandige vrouw. Met de subtiliteit van een moker mag zij haar criminele leugentje nog eens motiveren: ze wilde graag dat 'men' ging denken 'dat zij iets voorstelde'. Betty Lou wordt gespeeld door Penelope Ann Miller, een al even betrekkelijk anonieme actrice die we al uiteenlopende rollen hebben zien spelen, van de crèche-leidster in Kindergarten Cop tot Edna Purviance in Chaplin.

The Gun in Betty Lou's Handbag, geregisseerd door de Canadese ex-undergroundfilmer Allan Moyle die later voor Pump op the Volume tekende, wordt gewoonlijk omschreven als een zachtmoedige, semifeministische lichtgewichtkomedie. Dat klopt, al dient men de nadruk op 'semi' te leggen (men kan aan het thrillerplotje van de film het beste zo weinig mogelijk belang hechten). Betty Lou en mèt haar menige vrouwelijke bijrol (tippelaarster Cathy Moriarty voorop) betonen zich weliswaar superieur aan de heren van de FBI (die kinderlijk meeswingen op de popmuziek uit een afgetapt huis) alsook aan de meedogenloze gangsterbaas William Forsythe. En Betty Lou's echtgenoot komt, als hij eenmaal is geschorst en vernederd, tot het inzicht dat hij zich in het verleden tegenover zijn vrouw schandelijk paternalistisch heeft gedragen. Maar het is uiteindelijk weer aan hem, de man, om de finale heldenrol te vervullen. Hij deelt de beslissende klap uit die zijn verzelfstandigde vrouw bevrijdt uit handen van de boeven. En zij leefden nog lang en geëmancipeerd.