JOSEPH HAYDN

Haydn: Concertos. Ton Koopman & The Amsterdam Baroque Orchestra (Erato, 0630-17070-2)

Dirigent en organist/klavecinist Ton Koopman gaat met de platenindustrie om, zoals met de concertwereld. Hij is voortdurend in de weer met steeds andere componisten, genres en musici. Het hart van zijn platenleven wordt op dit moment gevormd door het grote cantate-project, het opnemen van alle cantates van Bach, dat voltooid moet zijn in 2004. Daarnaast maakt Koopman een registratie van de orgelwerken van Bach. Tussendoor blijft er dan ook nog tijd over voor andere werken van Bach (zoals binnenkort de orkestsuites), voor Mozart en - zoals onlangs - voor muziek van Haydn.

In Koopmans benadering krijgt de cd iets van een concert. Het is een moment in een continue ontwikkeling en in een veranderende uitvoeringspraktijk. Vandaag is het mooi, morgen is het weer anders. Die spontaniteit leidt er onherroepelijk toe dat de ene cd van Koopman beter is dan de andere. Dat is ook zo bij concerten, maar daar is het minder hinderlijk. Het probleem van een cd is dat die nu eenmaal langer meegaat. Fouten, maar soms ook een te grote directheid en impulsiviteit in het musiceren kunnen na een paar keer luisteren gaan vervelen. Voor Koopmans leraar, Gustav Leonhardt, is dat bijvoorbeeld een reden om op een cd altijd een grotere bescheidenheid en 'neutraliteit' aan de dag te leggen, dan tijdens een concert.

Koopmans enthousiasme komt in de onlangs uitgebrachte (maar overigens al in 1994 opgenomen) werken van Haydn goed tot zijn recht. De aanstekelijke lichtheid van Haydn wordt door Koopman en zijn Amsterdam Baroque Orchestra uitstekend aangevoeld. In het Klavecimbelconcert in D-groot had misschien een iets minder lief klinkend klavecimbel gebruikt mogen worden. Nu is het verschil met het krachtige orkest soms erg groot.