Bouwplannen

'Het geld is er. Het kabinet is alleen verdeeld hoe het moet worden verdeeld.' Een klagende Elco Brinkman die voor de belangen van de bouwwereld opkomt (Z 19/7). Hij wil snelle beslissingen voor uitbreiding van infrastructurele werken. Hij verwijt de politiek een gebrek aan moed. De infrastructuur heeft electoraal 'een betrekkelijk laag gewicht'.

Mijn ervaring is dat de kwaliteit van plannen van ook heel goed bekend staande bouwers helaas niet te vertrouwen is. Zij lijken niet door deskundigheid, maar alleen door geld te worden ingegeven. Een mega-Schiphol bijvoorbeeld, met maar liefst 80 of meer miljoen passagiers, een formaat dat volslagen onbekend is in Europa, presenteert de bouwwereld als een vanzelfsprekende zaak bij een betrekkelijk kleine stad als Amsterdam. Op iets grotere afstand van de hoofdstad valt het woord 'megalomaan' in dit verband regelmatig.

Brinkman gaat zich te buiten aan onzakelijkheid met de opmerking: 'Vergeet uw tochtje naar Mallorca maar, ga voortaan maar naar de Veluwe'. Jaarlijks worden er 2 miljoen vakantievluchten geboekt op Schiphol. Zelfs als dat aantal verdubbelt, is er met de huidige capaciteit van Schiphol niets aan de hand.

Nederland heeft het dichtste vervoernet in Europa. Brinkman wil graag meer, want dat is in het belang van de bouwbedrijven. In zijn functie moet hij dat zeggen. Ook ik acht de vele procedures een groot kwaad. En natuurlijk is het 'buitengewoon irritant voor iemand die zijn bedrijf wil uitbreiden of een vergunning wil krijgen, dat het zo ongelooflijk lang kan duren voordat men in Den Haag tot een beslissing komt'. Maar als de bouwwereld met slechte en onnodige plannen, alleen nodig voor de eigen verdienste, dan vraag je zelf om die procedures. Deskundigheid kun je niet uitsluitend voor eigen bate aanwenden.

    • Bert Kisjes