Slecht weer drukt afzet ijs; Recordwinst Unilever door verkoop chemie

ROTTERDAM, 1 AUG. De verkoop van de Magnum- en Soledo-ijsjes viel wat tegen door het slechte weer in juni, maar de netto winst van Unilever is over eerste halfjaar gestegen met 25 procent naar 2,2 miljard gulden. Inclusief winst op de verkoop van de chemiedivisie en gunstige valuta-effecten kwam het netto resultaat uit op een record van 9,2 miljard gulden.

Dat heeft Unilever, producent van voedingsmiddelen, wasmiddelen en artikelen voor persoonlijke verzorging, vanmorgen bekend gemaakt. Exclusief verkopen en valuta-effecten steeg de netto winst in het tweede kwartaal met 45 procent. De omzet steeg in het eerste halfjaar met 3 procent tot ruim 44 miljard. De winstgroei is hoger dan door financiële analisten was verwacht.

Bestuursvoorzitter Morris Tabaksblat verwacht voor het tweede halfjaar geen wezenlijke veranderingen in de economische omstandigheden. “De omzetgroei zal waarschijnlijk bescheiden blijven”, aldus Tabaksblat in een toelichting op de cijfers. “Hoewel de winstgroei in de rest van het jaar minder uitbundig zal zijn, verwachten we een bevredigende toename van de jaarwinst.”

Direct na de bekendmaking van de cijfers sprong de koers van het aandeel op de Amsterdamse beurs met 11,50 gulden (2,5 procent) omhoog. Rond het middaguur was de winst nog 9 gulden ten opzichte van de slotkoers van gisteravond (455 gulden). Unilever heeft voorgesteld de aandelen per 13 oktober 1997 te splitsen in een verhouding van vier-op-een. Daarvoor is op 22 september een buitengewone aandeelhoudersvergadering uitgeschreven.

“Wij zijn vooral tevreden over de verbeterde marges”, zei een woordvoeder van Unilever. “De herstructureringen, die al een aantal jaren aan de gang zijn en nog doorgaan, werpen hun vruchten af in vrijwel alle product-categorieën. Vooral in Europa, maar ook in de Verenigde Staten.” De brutowinstmarge in het eerste halfjaar steeg van 7,9 naar 10,6 procent voor Europa, en van 7,5 naar 8,8 procent voor alle regio's samen.

Unilever verkocht de chemiedivisie (Unichema, Quest, Crosfield en National Starch) aan het Britse chemie-concern ICI voor 15,76 miljard gulden. De netto boekwinst over die transactie is 6,91 miljard gulden. Inclusief de boekwinst en de koerseffecten van de hoge dollar en het hoge pond, komt de nettowinst voor het tweede kwartaal uit op 8,31 miljard.

Unilever heeft zichzelf twee jaar de tijd gegeven een goede bestemming te vinden voor de miljarden die vrijkomen door de verkoop van de chemie-bedrijven. Het wordt gebruikt voor herstructureringen, overnames of komt ten goede aan de aandeelhouders.

In Europa werd de omzetgroei in Centraal- en Oost-Europa deels ongedaan gemaakt door de verkoop van een aantal bedrijven, onder meer het Duitse Nordsee en John West in Engeland.