Duitsland 'ontdekt' door Ullrich de fiets

ROTTERDAM, 1 AUG. De successen van Jan Ullrich, de eerste Duitse winnaar van de Tour de France, hebben geleid tot een opmerkelijke toename van de vraag naar racefietsen in Duitsland. Ook de Nederlandse fietsenindustrie ondervindt daarvan de gunstige gevolgen.

De Friese fietsenfabriek Batavus, onderdeel van de Atag cycle group, is bezig haar voorraad racefietsen in sneltreinvaart naar Duitsland over te brengen. Het Duitse zusterbedrijf Hercules, eveneens onderdeel van Atag, kan de racefietsen niet aanslepen. Hercules is vrijwel door haar voorraad heen, en om toch aan de vraag te voldoen wordt nu geput uit de voorraden van Batavus.

“Er is sprake van een waar Ullrich-effect”, zegt directeur Hans Wezenaar van Batavus in Heerenveen. “De situatie is vergelijkbaar met de toegenomen belangstelling voor tennis in Duitsland toen Boris Becker Wimbledon won.”

Wezenaar, die vandaag zelf begint aan een tocht op de Alpe d'Huez, schat dat er de laatste weken enkele honderden extra Batavus-racefietsen hun weg naar de Duitse winkels hebben gevonden. “Dat is een aanzienlijke toename, want normaal is de vraag naar duurdere racefietsen beperkt.” De Nederlandse Atag-fabrieken (Batavus, Koga-Miyata en Hadee) exporteren jaarlijks ruim 25.000 fietsen naar Duitsland.

Nederland kent naast Batavus nog vier andere grote producenten: Gazelle, Union, Sparta en Giant. In de branche werken, met de producenten van fietsonderdelen meegerekend, zo'n 2200 mensen. Union produceert geen racefietsen, en heeft dus geen vruchten kunnen plukken van het Ullrich-effect. Marktleider Gazelle, die jaarlijks “tienduizenden fietsen” naar Duitsland exporteert, heeft nog geen effecten waargenomen. Maar volgens marketingmanager E. Vennik hoopt iedereen dat de Duitse markt zal aantrekken. “De verkoop is vorig jaar met tien procent gezakt. We hopen met name op meer interesse van de jeugd om de markt op lange termijn een impuls te geven. En Ullrich is tenslotte een jonge vent.”

Voor de toekomst hoopt Batavus-directeur Wezenaar op een Nederlandse tourwinnaar, die de thuismarkt een vergelijkbare impuls kan geven. In Nederland worden sinds 1990 jaarlijks 1,3 miljoen fietsen verkocht. Hiervan bedraagt het aandeel van de duurdere racefietsen maar één procent, en dat kan naar de mening van Wezenaar beter. “We hebben gewoon een tweede Zoetemelk nodig.”