De zomer is een goede tijd voor KinderNet

“Mijn tanden zijn sterk, mijn tanden zijn schoon”, zingen de winnaars van de poetslied-wedstrijd. Elke morgen om kwart voor acht worden kinderen op KinderNet aangespoord hun tanden goed en vaak te poetsen. In het tandenborstel-journaal overtuigt een kinderkoortje en wat jonge solisten in een MTV-achtige videoclip de kijkertjes van de noodzaak van schone tanden. Dat is niet overbodig, want in het voorafgaande reclameblok is het nodige snoepgoed aangeprijsd.

KinderNet is een commercieel televisiestation dat elke werkdag van zeven tot elf uur 's morgens en in het weekend tot twaalf uur 's middags uitzendt voor kinderen van drie tot en met twaalf jaar. De zender is in bijna heel Nederland te ontvangen en deelt het kanaal met BRTN2 en in sommige gevallen met SBS6 of Discovery Channel.

Gemiddeld kijken 1,4 miljoen kinderen een of meer keren per maand naar KinderNet. Daarmee was het station in de eerste maanden van 1997 marktleider in de ochtenduren en heeft het tussen zeven en twaalf uur 's morgens voor de doelgroep van drie tot twaalf jaar een marktaandeel tussen de 45 en 50 procent.

Vooral in de zomermaanden wordt de kinderzender goed bekeken. Jos Vrolijk, marketing manager van KinderNet: “Bij de publieke omroepen en RTL4 is het dan komkommertijd.”

Vrolijk verbaast zich erover dat de andere zenders in de zomer nauwelijks een kinderprogrammering hebben: “De kinderen hebben vrij en vooral in deze slechte weersomstandigheden zitten ze vaker binnen en kijken dus meer tv.”

Sinds de oprichting in 1988 hanteert KinderNet de regel dat geen nodeloos geweld mag voorkomen in de uitzendingen. Negentig procent van de programma's is Nederlands gesproken.

Vrolijk: “Een populaire serie als Rupert hebben we aangekocht en Nederlands ingesproken. Dat kost veel geld. Maar gebleken is dat kinderen onder de acht jaar niet goed ondertitels kunnen lezen.”

Het station wil voor kinderen toegankelijke programma's uitzenden en houdt daarbij rekening met hun dagindeling en levenspatroon. Zo wordt doordeweeks tot ongeveer negen uur 's morgens uitgezonden voor alle kinderen tot twaalf jaar. Als de oudsten naar school zijn begint het peuterblok met onder andere Klein Klein Kleutertje, Budgie, Pinokkio en Tik Tak. Voor de wat groteren zijn programma's als Bassie en Adriaan, Boes, Dommel en de animatiereeks Monsterakademie met de stemmen van Shari Belafonte en Ricky Lake.

Ook spelletjes ontbreken niet. Zo is er elke werkdag de Flippo Finish show, gesponsord door Cheetos, en het informatieve programma Toeters en Bellen, een KinderNetproduktie waarin kinderen een tekening laten zien of een mop kwijt kunnen. Vrolijk: “Kinderen vinden het leuk om andere kinderen op televisie te zien.”

De tekenfilms, spelletjes en andere amuserende programma's worden afgewisseld met reclameboodschappen, die minstens net zo goed worden bekeken als de kinderprogramma's zelf. Volgens KinderNet zappen de kinderen weinig tijdens de reclameblokken, die door een zogenoemde 'bumper' (poppetjes tekenen het woord reclame en vegen het na afloop weer uit) van de programma's worden gescheiden.

Vrolijk: “De commerciële filmjes zijn goed in elkaar gezet en voor kinderen herkenbaar omdat ze vaak zelf de hoofdrol spelen. KinderNet is een commercieel station en een goed bekeken reclame geeft ons de mogelijkheid te bestaan.”

    • Simone Barneveld