Killer

Evenals S. Montag (Z 21 juni) werd ik getroffen door de rood-zwarte reclame-affiches bij de tramhaltes. De stuitende oproep, samen met de rood-zwarte kleuren en nazi-achtige opmaak, maakten me niet echt vrolijk. Toen mijn kinderen mij attent maakten op een logo begreep ik dat het om een reclamecampagne gaat van een marktleider voor sportschoenen, genaamd Nike.

Het is beneden ieder peil om welke doelgroep dan ook een neofascistische richting op te jagen. Als Nike denkt zich hiermee te profileren zoals Benetton dat al jaren op een andere manier doet, dan is dat een kapitale misrekening. Het is namelijk slechts een zeer gering gedeelte van de Nederlandse bevolking dat met neonazi's geassocieerd wil worden. Ik heb een paar van deze nu vervloekte schoenen, maar ik zie mij gedwongen deze dingen met het huisvuil weg te gooien.

Als Nike ontkent iets met de campagne te maken te hebben, is het hun belang deze affiches zo snel mogelijk te laten verwijderen.