Holland Festival

DIT WEEKEINDE hebben de laatste voorstellingen plaats in het kader van het vijftigste Holland Festival, het laatste onder leiding van Jan van Vlijmen. Er was vooral op muziekgebied veel bijzonders te genieten, met als hoogtepunten de opera Aus Deutschland van Mauricio Kagel en het retrospectieve programma rond het werk van de mysterieuze componist Matthijs Vermeulen. Maar het feest dat dit jubileum had moeten zijn, was ver te zoeken.

Er tintelde eigenlijk maar één onderdeel van sfeer en dat was het aanstekelijke Jubileumboek dat terugblikt op de geschiedenis van het Holland Festival. De scheidende directeur vertelde dat hij had overwogen om dit vijftigste festival flamboyant te openen, letterlijk met vuurwerk. Dat hij het geld daarvoor liever besteedde aan een voorstelling klinkt redelijk, maar een juiste beslissing was het niet. Een festival moet een frivole kant hebben om meer te zijn dan een verzameling voorstellingen. Nu was er niets dat dit jubileum markeerde. Voor de echte festivalsfeer moest men afgelopen maand over zee. Naar Terschelling, waar Oerol etaleerde hoe gretig het publiek zich kan laten meeslepen door voorstellingen en concerten die worden samengebonden door de authentieke festivalkoorts.

DE NIEUWE directeur die nu aantreedt, Ivo van Hove, was ook op dit Holland Festival aanwezig, met een spraakmakende theaterregie. De acteurs liet hij spelen en vechten, zingen en zweten tussen het publiek dat plaats moest nemen op een van de schots en scheef staande tweepersoonsbedden die tezamen het speelvlak bepaalden. Het publiek tussen de acteurs - het geeft goede hoop voor de toekomst van het Holland Festival. Van Hove houdt van risico's, is niet wars van verrassing en lokt graag een directe confrontatie uit tussen zijn publiek en zijn creaties. Te hopen valt dat hij, begeleid door een adviseur op muziekgebied, de muzikale status van het Holland Festival zal handhaven en uitbouwen. Daarnaast moet hij nieuwe verten zoeken, in buiten- en binnenland, zodat er zicht komt op reilen en zeilen van kunstenaars die zonder het festival onbenaderbaar zouden blijven voor een Nederlands publiek.

HET HOLLAND FESTIVAL zal onder leiding van Van Hove anders worden, wellicht meer een festival, minder een samenraapsel. Dat is nodig want nu is het Holland Festival sleets. Laat de overheid een groots gebaar maken bij wijze van welkomstsaluut voor de nieuwe directeur. Laat de overheid aan Van Hove haar vertrouwen schenken door het budget van het Holland Festival substantieel uit te breiden.