VTM verliest monopolie

BRUSSEL, 27 JUNI. De Vlaamse commerciële televisiezender VTM, voor 44,3 procent eigendom van het Nederlandse uitgeversconcern VNU, moet zijn monopolie op de reclamemarkt opgeven. Dat heeft Europees commissaris voor mededingingsbeleid Van Miert gisteren bekendgemaakt. De Vlaamse Televisiemaatschappij (VTM) en haar tweede zender Kanaal 2 kregen in 1987 van de Belgische overheid voor achttien jaar het alleenrecht op de markt voor televisiereclame.

Daarmee wilde België de positie van de dag- en weekbladuitgevers, de oprichters van VTM, veilig stelen. Volgens Van Miert schermt het monopolie op oneerlijke wijze de markt af. Van Miert maakt daarmee een legalisering mogelijk van concurrent VT4, gelieerd aan het Nederlandse SBS6. VT4 opereerde tot op heden via een u-bochtconstructie vanuit Londen. De uitspraak van Van Miert volgt op een klacht van VT4. De Vlaamse deelregering krijgt twee maanden de tijd om haar wetgeving aan te passen. VTM dreigde woensdag al met een schadeclaim van vijftien miljard frank (825 miljoen gulden). Van Miert zegt dat een dergelijke claim juridisch geen enkele kans maakt. Vorig jaar dook VTM in de rode cijfers. (ANP)