Reparateur Berlo failliet, 250 ontslagen

UTRECHT, 27 JUNI. De Berlo Service Group, een bedrijf dat Philips-apparatuur repareert, is failliet. De 250 werknemers komen op straat te staan; volgens de CNV Industrie- en Voedingsbond zonder goed sociaal plan.

Berlo komt voort uit de voormalige Philips Onderhoudsgroep. Deze heeft alleen de vestiging in Eindhoven gehouden. Berlo heeft een hoofdkantoor in Duiven en zeven vestigingen in het land. De groep repareert audio-apparatuur en witgoed voor Philips.

De directie heeft de bonden gisteren gemeld dat de verliezen zo hoog zijn opgelopen dat faillissement onontkoombaar is. Het CNV verwijt de directie falend management. Zij zou de bonden ook buiten elk overleg hebben gehouden.

De bonden doen nog een wanhoopspoging om een financiële regeling voor het personeel uit het vuur te slepen. Berlo zelf heeft daar geen geld meer voor. Het CNV probeert een beroep te doen op de “maatschappelijke verantwoordelijkheid” van Philips, dat nog eenderde van de Berlo-aandelen heeft en veruit de grootste klant is van het failliete bedrijf. Berlo voert onder meer het garantiewerk voor Philips uit aan geluids- en huishoudelijke apparatuur.

CNV-bestuurder H. Houwaard heeft er zelf weinig vertrouwen meer in dat Berlo nog een doorstart kan maken. Hij wil daarover in ieder geval geen valse verwachtingen wekken bij het personeel. Houwaard heeft de indruk dat een “wurgcontract” van Philips Berlo mede fataal is geworden. Hij denkt dat het elektronicaconcern voor het onderhoudswerk niet helemaal zonder Berlo kan, maar gelooft niet dat Philips nog bereid is geld in het bedrijf te steken.

De CNV-bestuurder is vooral gebeten op de directie van Berlo. Die kondigde in december een reorganisatie aan, maar liet personeel en bonden vervolgens niets meer horen. Tot gisteren de boodschap van het faillissement kwam.

Een fatsoenlijke personeelsvertegenwoordiging was bij Berlo volgens Houwaard niet mogelijk, omdat de directie alle vestigingen juridisch zelfstandig had gemaakt. Alleen het hoofdkantoor in Duiven had een soort ondernemingsraad. “Maar die moest naar believen van het management alles maar als een papegaai aanhoren, zonder overleg”, zegt Houwaard. “Het is een van de negatieve excessen van het veel geroemde poldermodel. De gang van zaken lijkt nergens op.”

Philips is druk op zoek naar mogelijkheden om zijn klanten niet de dupe te laten worden van het bankroet van Berlo. Het concern streeft ernaar binnen een paar dagen een oplossing te vinden. Een woordvoerder wilde niet zeggen of Philips zal meewerken aan een doorstart van Berlo.

Het concern heeft geen behoefte aan een reactie op het verwijt dat Philips het onderhoudsbedrijf contractueel heeft “gewurgd”. “Het staat vast dat de service bij Berlo niet was wat zij zou moeten zijn”, zegt de woordvoerder. Of dat aan het management ligt kon hij niet zeggen.

Philips heeft het personeel van zijn onderhoudsgroep dat destijds is overgegaan naar Berlo beloofd dat het zich in tijden van nood een “inspanningsverplichting” zou getroosten. Deze houdt in dat Philips zal meehelpen een andere baan voor hen te vinden. De toezegging van destijds geldt niet voor medewerkers die later in dienst van Berlo zijn gekomen. (ANP)