Bekers, T-shirts en koloniale lucht

Hongkong probeert deze dagen zoveel mogelijk geld te verdienen aan de soevereiniteitsoverdracht aan China. De Great Hangover is een commercieel hoogtepunt.

HONGKONG, 27 JUNI. “Hongkong moet een fantastische plek zijn. Het heeft een aanbeveling van vijf sterren”, staat onder een poster met daarop een afbeelding van de Chinese vlag - vijf gele sterren op een rode ondergrond. “De Communistische Partij”, staat ergens anders vermeld, ditmaal op een T-shirt, refererend aan de vele feesten die gepland zijn in de nacht van de overname. “Eén land, 1997 systemen” heet het op de buitenkant van een beker van de trendy winkel Shanghai Tang: een persiflage op Deng Xiaopings dictum “één land, twee systemen”, op grond waarvan Hongkong een hoge mate van autonomie behoudt.

Hongkong zou Hongkong niet zijn wanneer het zich niet zou houden aan een van de oudste tradities die het kent - zoveel mogelijk geld verdienen aan zoveel mogelijk mensen. En bestaat er een mooiere gelegenheid om op een simpele manier een paar centen extra te verdienen dan de historische soevereiniteitsoverdracht aan China? Als het aan de Hongkongse commercie ligt niet. De Great hangover (kater), zoals op vele kledingstukken wordt vermeld, is een commercieel hoogtepunt waaraan een ieder die verdienen kan, ondernemers, de overheid, de politie, restaurants, hotels en vliegtuigmaatschappijen, verdienen wil.

Wat te denken van een conservenblik authentieke “koloniale lucht”? “De laatste ademtocht van een Imperium” staat op de verpakking. De inhoud bestaat uit “honderd procent pure pracht en praal”, en het blikje is vacuüm verpakt, uiteraard vóór 1 juli 1997. De prijs, 55 Hongkong dollar (13 gulden). Of anders een stuk “barren rock” - een klomp graniet uit de rotsbodem van Hongkong-eiland gehakt, verpakt in een houten kistje met een korte introductie over het Britse koloniale verleden. Voor de inwendige mens biedt het bier van het merk 'Rode Dageraad' of een fles Chateau Hongkong 1997, met een bouquet “full of English nuts with a faint hint of mandarin”. Voor de kinderen is er een speciale 'overdrachts'-Barbie, het bekende popje, maar dit keer gestoken in de kleren van een Chinese keizerin.

Ook het Hongkongse hotelwezen en de horeca grijpen hun kansen. De hotels in de Britse kroonkolonie waren al vele weken geleden “bijna volgeboekt”; althans dat meldden de hotels zelf. Maar volgens anderen staat ten minste twintig procent van de hotelkamers nog leeg. Zeker is dat de prijzen van de kamers flink gestegen zijn. Het gerenommeerde Peninsula hotel, met uitzicht op de haven, vraagt voor een standaard hotelkamer per nacht 1250 gulden. Enkele weken geleden kostte dezelfde kamers nog 750 gulden. Volgens een van de managers van het hotel is de prijs heel redelijk omdat “ontbijt, een feest, cadeautjes en een retourrit in een Rolls-Royce van en naar het vliegveld”, zijn inbegrepen.

Extravagante feesten mogen in een stad als Hongkong bij een dergelijke gebeurtenis niet ontbreken. Het Regent hotel houdt naar eigen zeggen “de moeder van alle overdrachtsfeesten”. Maar het Ritz-Carlton hotel voert, als het management geloofd mag worden, de boventoon waar het de absolute overvloed betreft. Zo heeft het hotel voor de avond van de overdracht een bestellijst gepresenteerd van 600 kilo aardbeien, 20 kilo Beluga kaviaar, 30 kilo foie gras en 30 dozen Moët & Chandon champagne. Uiteraard, alles van de beste kwaliteit.

Wie zich de 700 gulden voor het avondje uit in één van de beide hotels niet kan veroorloven kan altijd nog terecht bij een van de openbare festiviteiten. Het vuurwerk spektakel in de haven van Hongkong is misschien wel een van de weinige attracties die geen geld kosten. Tenminste, als je tussen de wolkenkrabbers maar een plekje weet te bemachtigen aan de waterkant. In gezelschap van 8.000 journalisten, 4.000 genodigden en de vele duizenden toeristen die dezer dagen naar de kroonkolonie zijn gestroomd, zal dat geen eenvoudige opgave zijn.