Travelling avant

Travelling avant (Jean-Charles Tacchella, 1987, Fr.). TV5 20.00-21.55 u., Franse ondertiteling.

Bioscoopbezoek was al voor de Tweede Wereldoorlog een van de populairste vormen van vrijetijdsbesteding, maar de uitvinding van film als eerste levensbehoefte, als kunst en passie, van de cinefiel, de echte filmliefhebber, - die dateren pas van na de oorlog. Tijd en plaats zijn bekend: Parijs 1945. De beklemming van de Duitse bezetting was voorbij, de bioscopen werden overspoeld met de Amerikaanse films uit de voorafgaande jaren.

Travelling avant (Rijer vooruit) van regisseur Jean-Charles Tacchella uit 1987 vertelt het verhaal van de eerste cinefielen. Zij sprokkelen hun laatste centjes bijeen om films te gaan zien: zij ontdekken de western, zij ontdekken dat populaire Amerikaanse films ook om hun kunstzinnige waarde kunnen worden geprezen, en dat de stomme film van vóór de geluidsfilm niet als verouderde troep hoeft te worden afgedaan, maar menig meesterwerk telt.

Tacchella (geboren 1925) is de regisseur van het internationale succes Cousin, cousine uit 1975. De film Travelling avant, die internationaal vrij onbekend is gebleven, doet aan zijn grootste succes wel een beetje denken. Een cultuurhistorisch thema is knus verpakt in een verhaaltje over onzekere, arme, ongelukkig verliefde jongeren. De betekenis van de film ligt niet zozeer in zijn cinematografische kwaliteiten, maar in de beschrijving van de eerste cinefielen.

Tacchella weet waar hij het over heeft, want hij was zelf een van hen. In 1945 was hij filmcriticus bij lÉcran français, een van de toonaangevende bladen van die tijd. In zekere zin kan hij als de 'ontdekker' van de later gevierde kriticus en filmregisseur van de Nouvelle vague François Truffaut gelden, omdat hij van de talloze ingezonden brieven waarmee deze ambitieuze jongere de redactie bedolf, er enkele afdrukte.

In Travelling avant komt een figuur voor die enigszins naar Truffaut gemodelleerd lijkt. 'Donald' houdt erg van film, maar minstens evenveel van geld en vrouwen, wat een uitstekende carrière-strategie blijkt. Of we in de 'Nino' van de film, die film boven alles gaat en dus inzake liefde en geld een sukkel blijft, misschien Tacchella's zelfportret mogen zien, blijft onduidelijk.