bladen

ZIN

Het tweede nummer van Zin, een nieuw opinieblad met veel aandacht voor trends, life-style en muziek, besteedt aandacht aan een extreme vorm van body-manipulation: de zogeheten trepanatie, het boren van een gaatje in je voorhoofd om je 'derde oog te activeren'. De hedendaagse zoekers naar kicks en thrills werden al in 1965 voorgegaan door Bart Hughes die zijn voorhoofd trepaneerde in de hoop eeuwig high te blijven. Hughes, inmiddels 63 en medewerker van het Tropeninstituut in Amsterdam, is naar eigen zeggen nog steeds high. Ook aardsere zaken komen aan de orde, zoals de eco-oorlog tegen het oprukkende asfalt en VVD-jongeren, die volgens de cover vooral schijnen te 'roddelen, neuken en zuipen'.

*Zin, ƒ 5,95

ELLE

Vrouwen met moed, zo omschrijft hoofdredactrice José Rozenbroek de dames die aan het woord komen in het juli-nummer van Elle. Carolijn Visser bijvoorbeeld, de reisschrijfster. Van haar is zowel een voorpublicatie uit haar nieuwste boek te lezen als een lang verhaal (in de bijgesloten mini-pocket). Of vrouwen die achtervolgd door hun biologische klok en zonder vaste partner gaan 'shoppen in het spermacircuit' om zwanger te worden. Zappend door de geschiedenis van de modefotografie plaatst Elle o.a. een foto van een model met een onderbroek op haar enkels. Verder een interview met Micky, de ex-vrouw van kunstenaar Rob Scholte over het leven na Rob en een reportage over de jungle-(muziek)trend.

*Elle, ƒ 9,50

WINDOWS MAGAZINE

Windows Magazine bestaat eigenlijk uit drie delen: het papieren tijdschrift, een cd-rom (apart te bestellen) met demonstraties van nieuwe programma's en een Internetsite (www.winmag.clip.nl). Alles gaat over Windows natuurlijk, of het nu boekhouden of palmtop-computers betreft. Het lijkt alsof de redactie braaf meevaart onder de Windows-vlag, maar wie verder leest kan toch wel een enkele kritische noot bespeuren. Bijvoorbeeld dat Windows 95 bij de minimale systeemeisen van 468pc, 4MB helemaal niet zo snel is als Bill Gates belooft en wat je daar aan kunt doen.

*Windows Magazine, ƒ 8,75

EIGEN HUIS & INTERIEUR

Lezers van Eigen Huis & Interieur krijgen deze maand een Design Shopping Card waarmee zij 10 procent korting krijgen op design-aankopen in winkels in Het Arsenaal in Naarden (de thuishaven van Jan des Bouvrie). Wie liever romantisch wegdroomt in een schommelstoel op de veranda kan interieurideeën opdoen in een reportage over het landhuis van de Amerikaanse stiliste Ellen O'Neill op Long Island. Verder een interview met de Duitse ontwerper Hansjerg Maier-Aichen over het succesverhaal van het huishoudplastic van Authentics. Zij brachten o.a. de in felle kleuren uitgevoerde drinkbekers, waterkannen en beslagkommen op de markt.

*Eigen Huis & Interieur, ƒ 8,75

MAN

Vergezeld door illustraties (van Piet Paris) die wel heel schaamteloos zijn ontleend (inclusief opmaak en lettertype) aan Joost Swarte's 'Niet zo, maar zo'-tekeningenreeks, is bij Man een 'mini-etiquette voor de moderne man' bijgesloten. Nooit samen naar het toilet gaan of vlak voor een romantisch bedbezoekje nog even je mobiele telefoon beantwoorden, leren de plaatjes. De begeleidende teksten zijn nauwelijks minder melig, maar soms toch wel nuttig. Want wie laat wie nu ook al weer voorgaan of wordt het eerste voorgesteld? Wie wil weten hoe het deze zómer moet, bijvoorbeeld op modegebied, kan zich vergapen aan een fotoreeks waarin kleding van o.a. Dries van Noten wordt gepresenteerd.

*Man, ƒ 9,95

SEASONS

Het zomernummer van Seasons opent, hoe kan het ook anders, met een kleurrijke fotoreportage over zonnebloemen, aangevuld met talloze tips (voor het mooiste boeket) en weetjes: zo zou er aan het pittenpatroon in de zonnebloem een wiskundig patroon ten grondslag liggen. Behalve recepten voor een zomers feestbuffet in de tuin en een achtergrondverhaal over de kersenpluk, biedt het ingesloten Seasons Journaal praktische informatie over o.a. de kruidentuin en vijverplanten.

*Seasons, ƒ 8,95

MARIE CLAIRE

Marie Claire ontdekte het 'laatste taboe in de liefde': praten over geld. Dat wil zeggen wie betaalt wat, en waarom hebben zo weinig stellen een gezamenlijke bankrekening. De onderliggende psychologische verklaring daarvoor is dat moderne vrouwen niet financieel afhankelijk durven zijn, omdat ze bang zijn te worden verlaten. Of zoiets. In de Viva was het jarenlang een veelgelezen rubriek: vrouwen vertellen over het lichaam van hun partner. Marie Claire ging de straat op en sprokkelde 31 mini-interviews bij elkaar waarin vrouwen vertellen wat ze het aantrekkelijkst aan (staat onderstreept op de cover) uiterlijk vinden. Verder interviews met een van de slachtoffers van de groepsverkrachting in het Turkse Alanya en een soap-verslaafde.

*Marie Claire, ƒ 8,50