Deel van Leeuwarden vreest overlast nieuwe brug

Veel bewoners van de Leeuwarder Vosseparkwijk zijn tegen de aanleg van een fiets-voetgangersbrug naar het drukke uitgaanscentrum bij 'De Harmonie'. De gemeenteraad beslist morgenavond over het plan.

LEEUWARDEN, 25 JUNI. Het water van de Westerstadsgracht in Leeuwarden is een natuurlijke barrière tussen de rustige Westerparkwijk en het drukke horecagebied tegenover theater De Harmonie. Als het Leeuwarder college zijn zin krijgt zullen beide stadsdelen verbonden worden door een fiets-voetgangersbrug (kosten 3.1 miljoen).

Goed voor de ontsluiting van de wijk, vindt het college. Maar tegelijk noodzakelijk om de bussen uit het centrum te weren. Bij de singel moet een nieuw busstation verrijzen, waarna de reizigers over het bruggetje direct de binnenstad in kunnen wandelen. Of het plan doorgaat is echter de vraag. Er is fel protest gerezen tegen de Harmoniebrug, zozeer zelfs dat de Leeuwarder gemeenteraad er morgenavond een aparte vergadering aan wijdt. N.F. Weitenberg, één van de bewoners, vraagt zich af waarom een van de mooiste singels van Nederland 'verprutst' moet worden. De rustige en gewilde woonwijk wordt naar zijn oordeel opengelegd voor het rumoerige uitgaanspubliek van de drukke kroegenbuurt. “De Westersingel met zijn vele groen, de bebouwing en uitzicht op de Oldehove geldt als een van de mooiste straten van Nederland.” Discobezoekers zullen hun auto's massaal gaan parkeren in de wijk en te voet de brug oversteken, verwacht Weitenberg.

De gewraakte brug is een onderdeel van het 'concept masterplan' Binnenstad Nieuwe Stad Leeuwarden, dat het Amsterdamse Bureau B+B stedebouw ontwierp. Leeuwarden moet autoluw worden. Bussen gaan verdwijnen uit het centrum, zodat het vele asfalt overbodig wordt. Wethouder A. Timmermans (ruimtelijke ordening) vindt de herinrichting nodig om de “vuile, rommelige” Leeuwarder binnenstad een beter en vooral aantrekkelijker aanzicht te geven. “De auto's en voetgangers persen zich nu door de winkelstraten, wat lawaai, stank en agressie oplevert.” De auto moet weg en de bus ook, waardoor meer ruimte ontstaat voor voetganger en fietser. Bovendien komt het historische karakter van de stad met de stadsgrachten en groene bastions beter uit de verf.

Het busverkeer zal worden omgeleid langs de Westersingel, waar ook een nieuw busstation wordt aangelegd. De Fietserbond ENFB steunt de bouw van de brug, die fietsverkeer vanuit het westelijk deel van de stad aanmoedigt. Maar het wijkcomité van de Vosseparkwijk is tegen, gezien de toename van auto- en busverkeer.

Een drukke bushalte pal voor zijn woning is niet erg aantrekkelijk, geeft Weitenberg toe. Maar dat is niet zijn grootste bezwaar. Erger vindt hij het dat er over het plan voor een derde brug in de stadsgracht “volstrekt niet”is nagedacht. “Op 190 meter afstand van de geplande brug ligt al een brug, namelijk de Vrouwenpoortsbrug en op 260 meter aan de andere kant de Verlaatsbrug.” Het nieuwe busstation kan net zo goed bij de Vrouwenpoortsbrug worden aangelegd. “Dan ben je nog sneller in hartje centrum”, zo heeft hij metend met een landmeterswieltje ontdekt. Wethouder Timmermans betwist dat. “Berekeningen van verkeeradviseurs geven aan dat er dan jaarlijks 26.000 minder buspasagiers naar de binnenstad zullen komen, omdat ze juist langer moeten lopen naar het centrum.”

Een schrikbeeld van tegenstanders is dat luidruchtige kroeggangers halfbeschonken over het bruggetje de wijk inwaggelen om hun daar geparkeerde auto te zoeken. Het lallen en het discolawaai van de harde kern woedt nu aan de overkant van het water. Weitenberg: “Het water is een veilige barrière en dat moet zo blijven. Het college walst over de belangen van een aantrekkelijke woonwijk heen. Die Harmoniebrug is onlogisch en overbodig.” Timmermans onderstreept dat overlast te voorkomen valt. “We kunnen betaald parkeren invoeren, ook in de avonduren en dit twee keer zo duur maken als in de parkeergarages.” Om aan de bezwaren van de wijkbewoners tegemoet te komen stelt de wethouder voor brug om elf uur 's avonds op te halen. Weitenberg vindt dit lachwekkend. “Dat zal uniek zijn: een brug van meer dan drie miljoen die de helft van de tijd open staat omdat er bootjes langs moeten en om luidruchtig publiek tegen te houden.”

Inmiddels hebben het CDA en de Nieuwe Leeuwarder Partij (NLP) (negen van de 37 raadsleden) zich tegen de brug gekeerd. PvdA, VVD en D66 hebben nu ook hun twijfels. PAL/Groen Links stelt voor twee 'zonnepontjes' te laten varen. S. de Bruin van PAL: “Dat past ook prachtig in het toeristisch profiel, want Leeuwarden wil zich meer profileren als watersportstad. Twee pontjes die constant heen en weer varen kunnen de oplossing zijn.” Maar Timmermans vindt dit “een uitvlucht”. “Overvaren is een keer leuk, maar duurt te lang. Een pont ook 's avonds permanent laten varen is onbetaalbaar. Bovendien vinden sommige mensen zo'n pontje eng.”