Website

De KRO op Internet is een site zonder spectaculaire extra's: geen jingles die kunnen worden opgehaald, geen KRO-winkel met merchandising, geen spelletjes en prijsvragen. Gewoon een keurig vormgegeven en zakelijke pagina's met vooral veel gegevens over het radio- en tv-aanbod en de gidsen. En zoals gebruikelijk informatie over te bezoeken radio- en tv-uitzendingen.

Relevant geachte artikelen in de gids worden op het net gezet, zoals reacties van KRO-directeur Ton Verlind op krantenstukken waarin kritiek wordt geleverd op de publieke omroep. Dat past in een grotere discussie die de KRO op Internet opzet over de toekomst van de omroep.

“Het publiek kiest, naast het publieke bestel, ook voor andere zenders”, beantwoordt Verlindt de kritiek van Raymond van den Boogaard in deze krant dat de aanhang van de publieke omroep wegloopt. “Tegen een lage kostprijs worden relatief goede programma's gemaakt en daarmee halen we ook nog eens 40 procent van de kijkersmarkt, wat hoog is in vergelijking met andere landen met commerciële omroep.”

En de KRO maakt helemaal niet zoveel gebruik van externe productiemaatschappijen, zoals in deze krant over publieke omroepen werd beweerd. Verlind vermeldt met trots eigen programma's als: Spoorloos, Ook dat nog, Waku Waku, Toen was geluk heel gewoon, Reporter en Netwerk. “Ik blijf herhalen: er is geen kwaliteitsprobleem, er is geen probleem van een zwakke legitimiteit, er is hooguit een politiek probleem.”

De KRO-Internet-site ter motivering van medewerkers en kijkers. (www.omroep.nl/kro)