Condoomtwisten

Het zit de condoomfabrikanten niet mee. Eerst krijgt de producent Medcim er van langs. Het bedrijf wordt voor de rechter gesleept, omdat de verpakking van zijn condoom Freestyle te veel lijkt op het doosje van Dunhill. Net als de sigarettenfabrikant is de rechter van mening dat de Dunhill-roker raar zal opkijken bij confrontatie met het condoom in Dunhill-stijl. Medcim wordt gedwongen de verpakking aan te passen.

Korte tijd later doet zich een tweede condoomtwist voor. De Thaise onderneming Chinteik gaat in Nederland condooms verkopen onder de merknaam King. Een mooie mannelijke naam voor een condoom, zou je zeggen. Meteen na de introductie breekt echter paniek uit in Sneek, waar de Tonnema-fabrieken zijn gevestigd. Tonnema, fabrikant van de King-pepermunt, heeft grote problemen met het gelijknamige condoom. Als de Thai van geen wijken wil weten, stappen de Friezen naar de rechter. Die maakt zich er niet met een Jantje van Leiden af. In zijn uitvoerig gemotiveerde vonnis begint de rechter met de mededeling dat hij op zich niets tegen condooms heeft. Sterker nog, het zijn, aldus de rechter, 'produkten die in het huidige tijdsgewricht niet allen nuttig, maar zelfs onontbeerlijk zijn'. Maar ondanks deze sympathie voor het condoom kan de rechter zich wel iets voorstellen bij de bezwaren van Tonnema. Want het kan immers niet worden ontkend 'dat produkten die op enigerlei wijze met de menselijke seksualiteit te maken hebben een zekere mate van afweer oproepen bij een deel van het publiek'. Wordt een dergelijk product in verband gebracht met een consumptie-artikel als een pepermuntje dan kan dat schadelijk zijn voor zo'n snoepje, aldus de rechter.

Een extra associatiegevaar kan ontstaan door de omstandigheid dat condooms ook worden verkocht met een smaakje, waaronder pepermuntsmaak, zo weet de rechter te melden. Het is niet uitgesloten dat pepermunt-eters bij het zien van het King-condoom zullen denken dat Tonnema zijn medewerking heeft verleend aan dit nieuwe product. En zo is, na het condoom Freestyle, ook het King-condoom uit de schappen verdwenen.

En dan, alsof de duvel er mee speelt, fluit de rechter nog geen half jaar later een derde condoom naar de zijlijn. Ditmaal is het condoom Jiffi de sigaar. Eiser is nu Unilever, merkhouder van het bekende schuur- en schoonmaakmiddel Jif, dat in de markt wordt aangeprezen met de slogan 'Reinigt veilig en krachtig'. Unilever is niet gediend van de aanwezigheid van een condoom met een merknaam die overeenstemt met Jif en die zich bovendien, net als Jif, profileert met het begrip veiligheid: 'Jiffi, veilig vrijen een must in de jaren 90'. Tot overmaat van ramp blijkt de kwaliteit van het Jiffi-condoom te wensen over te laten. Een vergelijkend warenonderzoek van de Consumentenbond kwalificeert twee verschillende uitvoeringen van het condoom als respectievelijk 'redelijk' en 'slecht'. En zo trekt ook de fabrikant van dit derde condoom aan het kortste eind en kan op zoek naar een nieuwe naam. En het mag zo langzamerhand duidelijk zijn: bekende merknamen als Bounty enMagnum zijn, hoe toepasselijk ook, uit den boze.