Top-verkopers

“Of de euro er nu komt of niet..” haakte Albert Heijn in een advertentie met zijn Euroshopper-productenlijn in op de Top van Amsterdam.

Dropjesfabrikant Klene liet minister Zalm in een gemonteerde foto geen nieuw euro-muntstuk maar een reuzendropje presenteren met de pay-off “Klene dropstuivers. De nieuwe munteenheid.”

Tientallen fabrikanten grepen de afgelopen dagen de Top aan om hun eigen waar aan te prijzen. De meest succesvolle was ongetwijfeld fietsenfabrikant Union. Die leverde de 'Antilope'-fiets die de 15 Europese regeringsleiders dinsdag cadeau kregen van de gemeente Amsterdam. Union kwam daar de volgende dag in een advertentie triomfantelijk op terug.

Hoe de organisatie van de Top het risico heeft kunnen nemen de regeringsleiders op de fiets te hijsen op het stuk Sarphatistraat tussen De Nederlandsche Bank en het Amstel Hotel blijft een raadsel.

Want de 100 meter voert over vier verraderlijke tramrails, waarvan alleen ervaren Amsterdamse fietsers weten dat deze hindernissen een speciale techniek vereisen: een klein rukje aan het stuur bij het overschrijden van de rails is nodig om de invalshoek tussen voorband en rail zo te vergroten dat de band niet blijft steken.

Wie Tony Blair en Lionel Jospin zag zwabberen hield zijn hart vast. Nog een geluk dat het wegdek niet nat was, zoals vanochtend. Een vernederende val voor het oog van de wereldpers, en letsel als gevolg, had de stroeve Europese Top totaal in het honderd laten lopen.

Wel een gemiste kans voor een grote verzekeraar. Niemand hoefde 'Even Apeldoorn' te bellen.