Weemoed over Philips-Lucent

NEW YORK, 19 JUNI. Analisten zijn over het algemeen positief over het nieuw gevormde bedrijf Philips Consumer Communications (PCC), dat een onderdeel van Lucent en een van Philips samenvoegt. Men spreekt van “een strategisch gezien goede combinatie”. Het nieuwgevormde PCC wordt een bedrijf met een omzet van 2,5 miljard dollar.

Lucent, vorig jaar afgesplitst van telecomgigant AT&T, stond in de Amerikaanse mobiele-telefoniesector voor de onmogelijke opgaaf op eigen kracht een mobiele telefoon in de consumentensector aan de man te moeten brengen. De samenwerking met Philips voorkomt dat. Philips, dat al een goede naam heeft in vooral Europa en Azie, heeft ook in de VS een grotere naambekendheid dan Lucent. “Lucent heeft een sterke marktpositie in de VS”, verklaarde de toekomstige PCC-topman Michael McTighe gisteren, “en Philips kan daar een merknaam op zetten.”

Lucent, een maker van telecommunicatie-apparatuur, maakte zich vorig jaar september los van AT&T omdat de divisie aan concurrenten van de telefoonmaatschappij leverde. De nieuw ontstane onderneming Lucent nam tevens de researchafdeling, de befaamde Bell Labs, mee. Lucent heeft in z'n geheel een geschatte jaaromzet van ongeveer 23 miljard dollar. Het onderdeel dat nu naar PCC gaat heeft inkomsten van 1,1 miljard dollar. Philips voegt daar een divisie met 1,4 miljard dollar omzet aan toe.

“Philips heeft bewonderenswaardig snel zijn mobiele telefoon op de markt gebracht en in Europa een marktpositie veroverd”, aldus analist Luke Szymczak van Prudential Securities. “Ik denk dat ze in de VS ook goede kansen hebben.”

Szymczak wil geen voorspellingen doen maar voorziet dat het op de Amerikaanse markt een keihard gevecht wordt tussen PCC, Nokia, Ericsson en Motorola. De groei van jaarlijks bijna 20 procent in de sector biedt ruimte genoeg voor een nieuwkomer.

Lucent maakt alle soorten draadtelefoons en draadloze toestellen, antwoordapparaten en mobiele telefoons, die meestal nog de merknaam AT&T dragen. Praktisch alle huishoudens in de VS hebben wel een Lucent-produkt in huis. Dat komt nu allemaal onder PCC te vallen. Hoewel zijn aandeel in mobiele telefoons verwaarloosbaar is, is Lucent een van de grootste producenten van telecommunicatiechips in de wereld. 60 procent van de digitale toestellen hebben een Lucent-product in zich.

Voor de nieuwe topman McTighe wordt het een taak om de twee bedrijfsculturen aaneen te smeden. De 8.400 man die van Lucent naar PCC gaan, zijn afkomstig van AT&T, dat ook na de telecommunicatieomwenteling van 1984 nog altijd een gigant met monopolistische trekjes bleef. In september 1996 behoorden deze mensen tot het contingent dat overging van AT&T naar Lucent, waarbij 23.000 banen moesten verdwijnen. Lucent had enorme hoge productiekosten en is daar langzaam verbetering in aan het brengen. Een meerderheid van de 120.000 Lucent-werknemers zei in een recente enquete echter dat ze vinden dat het bedrijf nog steeds niet snel genoeg inspeelt op nieuwe mogelijkheden.

De 4.000 van Philips afkomstige werknemers gaan de Lucent-mensen nu vertellen hoe zij denken dat dat het beste kan worden gedaan. Volgens McTighe zal PCC 40 procent van zijn producten in de VS afzetten, eveneens 40 in Europa en 20 in Azie. Dat laatste continent groeit op dit moment echter het hardst.

Een zekere weemoed over de joint venture is er ook aan Amerikaanse zijde. De originele telefoonpatenten van Graham Bell, de uitvinder van de telefoon, verhuisden van AT&T naar Lucent. Via PCC heeft Philips daar nu in de praktijk voortaan zeggenschap over. Het is ook een teken aan de wand: een bedrijf dat het op een nieuw terrein binnen twee jaar zover weet te schoppen heeft kennelijk zijn bestemming gevonden.

De joint venture waartoe Philips en Lucent Technologies deze week besloten, betekent voor Lucent vooral versterking van de consumentenactiviteiten. Philips krijgt een stevige voet aan de grond in de VS maar moet de waarde van zijn merknaam versterken.