Kantoor wordt gekozen op bereikbaarheid en parkeerplaats; Kritiek op krappe parkeernorm

ROTTERDAM, 19 JUNI. De overheid schiet door in haar beleid om het aantal parkeerplaatsen bij bedrijven te beperken. Dat vindt DTZ Zadelhoff, Nederlands grootste makelaar in bedrijfspanden. Het onderzoeksbureau van Zadelhoff constateert een toenemend tekort aan parkeerplaatsen. Vooral dienstverlenende bedrijven, zoals adviesbureaus, accountantsfirma's, automatiserings- en telecombedrijven, zouden hierdoor worden getroffen.

Voor A-locaties in de Randstad hanteert het ministerie van Verkeer en Waterstaat bij nieuwbouw de norm van één parkeerplaats per tien werknemers. Het structuurschema Verkeer en Vervoer van het department gaat buiten de Randstad uit van verhoudingen van twee op tien, voor A-locaties, en vier op tien voor B-locaties.

Volgens ir. C.T.H. de Jong, bestuursvoorzitter van DTZ Zadelhoff, wensen bedrijven bij nieuwbouw een norm van één parkeerplaats per twee werknemers. Tevens signaleert hij dat ondernemers vinden dat het aantal parkeerplaatsen bij treinstations (park and ride) fors moet worden opgeschroefd en dat het openbaar vervoer moet worden verbeterd. “Ik denk aan hoogwaardige metroverbindingen tussen centrum en periferie waarop de metro's frequent rijden.”

De Jong, die overigens niet beschikt over concrete cijfers maar alleen kwalitatieve indicaties heeft, zegt dat grote ondernemingen uit steden met een streng parkeerbeleid vertrekken wegens gebrek aan parkeerplaatsen. “Vroeger stond het imago van een vestingsplek op de eerste plaats en de parkeermogelijkheden op twee. Nu zie je dat dat andersom is.”

Twijnstra Gudde heeft dat recentelijk met een onderzoek bevestigd. Dit Amersfoortse bedrijf, Nederlands marktleider in bouwprojectmanagement en vastgoedadvies, zegt dat bij 62 procent van de bedrijven bereikbaarheid bij een locatiekeuze op één staat en bij 39 procent goede parkeerkgelegenheid. Slechts 24 procent van de bedrijven vindt uitstraling van het pand of de locatie de belangrijkste eigenschap. Uit het onderzoek blijkt tevens dat driekwart van de ondervraagde bedrijven niet van plan is om hun locatie met ruime parkeergelegenheid in te ruilen voor een plek bij een station, met minder parkeerplaatsen. De secretaris transport en infrastructuur van de werkgeversorganisatie VNO/NCW, P.M.M. van Ostaijen, herkent de problemen die Zadelhoff schetst. Volgens hem verliezen panden met te weinig parkeergelegenheid de laatste tijd heel snel hun waarde. “Een kantoorpand zonder parkeerplekken ligt slecht in de markt. Dat wordt een enorme schadepost voor onroerendgoedbedrijven.”

Van Ostaijen vindt dat minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) de parkeernorm “veel te bureaucratisch” hanteert. “Parkeerbeleid is maatwerk. Je kunt Den Haag en Groningen niet over één kam scheren, maar je moet de parkeerbehoefte van bedrijven van geval tot geval bekijken.”

Uit de inventarisatie van Zadelhoff blijkt dat bedrijven die willen verhuizen naar nieuwbouw er wat parkeergelegenheid betreft bijna altijd op achteruitgaan. Vooral in gewilde vestigingsplaatsen als Amsterdam en Utrecht is het probleem groot. Maar ook buiten de Randstad lijden bedrijven met nieuwe panden onder het tekort aan parkeerplaatsen. Ondernemingen die in provinciesteden willen uitbreiden zijn doorgaans aangewezen op nieuwbouw waarbij de strenge parkeernorm wordt gehanteerd. In de Randstad zijn relatief meer mate leegstaande gebouwen beschikbaar met ruime parkeergelegenheid.

Eindhoven is zo'n gemeente waar het parkeergebrek problematische vormen heeft aangenomen. In deze stad kunnen volgens makelaar Zadelhoff hooguit nog drie tot vier kantoorgebouwen met een voor het bedrijfsleven gunstige parkeernorm van één op twee worden gebouwd. En ook in Groningen is de nood hoog.

Los van de strenge parkeernorm groeit het tekort aan parkeerplaatsen ook door het aantrekken van de vastgoedmarkt. Zo'n zeven jaar geleden bedroeg de leegstand in sommigen gemeenten nog boven de tien procent. Nu ligt dat volgens Zadelhoff buiten de Randstad in de buurt van de vijf procent. “Dat is voor de markt een heel gezond percentage.”

Volgens voorlopige cijfers is in de eerste vijf maanden van dit jaar zo'n 550.000 vierkante meter kantoorruimte verhuurd en verkocht. DTZ Zadelhoff verwacht dat de opname dit jaar op ongeveer 1,3 miljoen vierkante meter zal uitkomen. Sinds 1993 was dit niet meer het geval.

Ook beleggers zien weer brood in de vastgoedmarkt. Zadelhoff zegt dat dit jaar al voor ruim 1,5 miljard gulden in kantoorgebouwen is belegd. De makelaar verwacht dat daar de komende maanden nog zeker een miljard bijkomt. Naast Amerikanen en Duitsers zien nu ook Nederlanders weer iets in hun vastgoedmarkt. De Jong: “Nu de beurs zo hoog staat, kun je erop wachten dat beleggers hun winst pakken en hun geld vervolgens voor langere termijn in vastgoed steken . Dat levert toch al gauw acht à tien procent rendement op.”

De Jong ziet slechts één voordeel in het parkeerplaatsengebrek. Lelijke kantoorpanden, die slecht in de markt lagen, kunnen nu ineens wel verhandeld worden omdat er zo'n ruime parkeerplaats bij ligt.