ABN Amro opent kantoor Singapore

SINGAPORE, 19 JUNI. De zeven letters van Nederlands grootste bank staan sinds vandaag glimmend gebeiteld in de skyline van Singapore. ABN Amro verwierf vanmiddag, in het bijzijn van bestuursvoorzitter Jan Kalff, met de officiële opening van het vijftien verdiepingen hoge regionale hoofdkantoor een bescheiden, maar vaste plek in de rijen wolkenkrabbers die het silhouet van dit financiële centrum van het Verre Oosten bepalen.

De bank wil, gecoördineerd vanuit Singapore, de komende jaren flink groeien in Azië. Aan het eind van deze eeuw moet de bijdrage van de activiteiten van de bank in deze regio aan het totale resultaat verdubbeld zijn van vijf tot tien procent. “Willen we dat redden, dan moeten we als ABN Amro hier heel hard groeien. Maar dat kan, want de economieën groeien hier voorlopig ook heel hard. En markten die voor ons tot voor kort ontoegankelijk waren, gaan nu voorzichtig open. We willen hier vooraan zitten en de kansen grijpen”, zei topman Kalff vanmorgen. Kalff hecht grote waarde aan de presentatie van ABN Amro in de regio Azië-Pacific, waar de bank in zestien landen is vertegenwoordigd. “Ik wil hier nog eens onderstrepen dat wij een algemene bank zijn en niet alleen maar een commerciële bank”, aldus Kalff. Hij wijst op het brede productenpakket dat de bank aan haar cliënten aanbiedt, variërend van advies bij de vaak complexe financiering van grote, internationale projecten tot het op de in Azië rap uitbreidende middenklasse gerichte consumerbanking.

Volgens de bestuursvoorzitter is de autonome groei van de bank in Azië “dik in orde”. Toch speurt ABN Amro ook naar aquisities. “We zijn niet zwak vertegenwoordigd hier, maar we kijken wel naar overnamemogelijkheden in de verschillende landen. We kijken serieus naar Aziatische overnamevoorstellen, maar het moet wel in ons beleid passen en aan onze eisen voldoen. Als zo'n bank niet een rendement op investeringen van dertien procent heeft, of binnen drie jaar kan bereiken, dan gaat het niet door”, vertelt Kalff.

Hoewel de situatie, onder meer door de eisen die de Wereld Handels Organisatie (WTO) stelt, voorzichtig verbetert, zijn de mogelijkheden voor overnames in Azië's financiële sector nog steeds beperkt. “Theorie en praktijk liggen hier vaak nog ver uit elkaar. Je moet niet vragen: waar wil ik iets kopen, maar: waar kan ik iets kopen? In landen als China en Maleisië zouden we graag een bank willen overnemen, maar daar kan het nog niet. Maar in landen als Indonesië en Thailand zien we nu kansen ontstaan”, zegt Kalff. “Deze bank is internationaal groot geworden doordat we in landen waar plotseling mogelijkheden onstonden, een kantoor begonnen zijn. Daar gaan we mee door, ook hier. Dat zal niet betekenen dat we in één klap via een overname Azië veroveren, maar we bekijken het steeds per land.”

Eén van de Aziatische landen waar ABN Amro wacht op betere tijden en kansen is Birma. De bank heeft er sinds vorig jaar een representative office, een kantoor met een lokale manager die, zo omschrijft Kalff het, “zijn ogen en oren openhoudt en handen schudt”. De bankier noemt Birma niet meer dan “een uitkijkpost in een economie die nog in de kinderschoenen staat, maar die ongetwijfeld ooit gaat groeien”.