Plannen GM zorgen bij Opel voor grote onrust

ROTTERDAM, 18 JUNI. Bij autofabrikant Opel heerst sinds geruime tijd grote onrust onder het personeel. Klachten over kwaliteit van de producten, terugloop van marktaandeel en een gestage vermindering van het aantal personeelsleden zijn er de oorzaak van.

De onrust is verder versterkt door de jongste uitgave van het gezaghebbende Duitse weekblad Der Spiegel dat de hand heeft weten te leggen op een intern geheim rapport waaruit blijkt dat ruim 75 procent van de managers van de Duitse dochter van 's werelds grootste automobielfabrikant General Motors vindt dat Opel niet goed wordt geleid. Het prestigieuze Opel, dat nu al bijna 28 jaar ononderbroken marktleider in Nederand is, vreest voor de toekomst.

De werknemers weten inmiddels dat de directie plannen heeft om tot het jaar 2001 ongeveer 5000 banen te schrappen. 1500 in Rüsselsheim, 1900 in Bochum en 1600 in Kaiserslautern.

De ondernemingsraad wijst op krantenberichten waarin gewag wordt gemaakt van het verlies van nog eens 10.000 arbeidsplaatsen. Vooral in Rüsselsheim is de onrust groot. Daar loopt in 2002 de productie van Opels duurste model de Omega,af. Er zijn nog geen plannen voor een opvolger bekend.

Bovendien circuleren er plannen binnen GM om de opvolger van de popualire Astra (de best verkochte auto in Nederland) niet in Duitsland maar in de Verenigde Staten te ontwikkelen. De opvolger van de eveneens populaire Corsa zou volgens het rapport worden ontwikkeld in Japan bij Suzuki, waar GM een samenwerkingsverband mee heeft.

Zware kritiek is er voorts op Louis Hughes, de directeur van de buitenlandse vestigingen van GM. Hughes maakte in Duitsland als manager furore toen hij in de eerste jaren na de Duitse eenwording begin jaren negentig de hoogste verkoopcijfers in de historie van Opel realiseerde. Het leverde hem als eerste buitenlander zelfs een zetel op in de raad van commissarissen van Duitslands grootste bank Deutsche Bank.

Door de ontwikkelingen voelt Opel zich zwaar bedreigd door Volkswagen, dat zich via bestuursvoorzitter Ferdinand Piëch en de inmiddels opgestapte inkoop-goeroe Ignacio Lopez tot een van de modernste autofabrikanten ter wereld heeft ontwikkeld met aansprekende produkten als de VW Passat en de Audi A6. Hoewel Opel in Nederland met 21000 verkochte auto's in het eerste kwartaal van dit jaar nog steeds marktleider is zit VW zijn Duitse concurrent dicht op de hielen.

VW verkocht de eerste drie maanden van 1997 ruim 20.000 auto's in Nederland.

Maar de verkopen van de VW Groep (VW, Audi“ Seat en Skoda) zijn inmiddels beduidend hoger dan die van Opel. In Duitsland wordt Opel in het massasegment al voorbijgestreefd door VW en moet het bedrijf in de duurdere klassen het onderspit delven tegen Audi, BMW en Mercedes-Benz.