Lucent biedt Philips weinig in mobiele telefoons

ROTTERDAM, 18 JUNI. De koers van het aandeel Philips is verdubbeld sinds de komst van president Boonstra in oktober. Vanmorgen was er op 135 gulden wéér een record.

Niet alleen de saneringen van Philips-president Boonstra kunnen beleggers bekoren, maar ook zijn expansieplannen leiden tot euforie. Sinds de verrassende aankondiging van de samenwerking met het Amerikaanse Lucent, gistermiddag, is het Eindhovense concern op de beurs weer een slordige vijf miljard meer waard.

Boonstra zei gisteren in het NOS-journaal dat de samenwerking met Lucent laat zien dat Philips niet alleen kan snijden, maar ook nog altijd tot opbouwen in staat is. Consumentencommunicatie behoort, samen met bijvoorbeeld autonavigatiesystemen en platte beeldschermen, inderdaad tot de selecte groep actviteiten die wegens hun zonnige perspectief Philips op korte termijn geld mogen kosten.

De samenwerking kost echter voorlopig niets extra; Philips en Lucent brengen hun activiteiten met gesloten beurzen samen. De nieuwe onderneming, met hoofdkantoor in het Amerikaanse New Jersey is veeleer een vorm van risicospreiding zoals die door Philips is toegepast in onder meer radiotherapie en tandenborstels.

Verwacht mag worden dat die trend zich zal voortzetten. Zo kan Philips ervoor kiezen de miljardeninvestering in een nieuwe fabriek voor halfgeleiders niet meer alleen voor zijn rekening te nemen en leent ook de digital versatile disc (opvolger van de videoband, CD-ROM en compact disc) zich voor een krachtenbundeling. “Daarbij hoeft niet perse zoals nu een bedrijfsonderdeel buiten de deur te worden geplaatst. Je kunt ook samen ontwerpen en bouwen”, zegt analist E. de Graaf van ING Barings.

Philips beklemtoont dat reductie van risico slechts één van de argumenten voor de samenwerking met Lucent is geweest. Volgens het Eindhovense concern vullen hun activiteiten elkaar buitengewoon goed aan. Het gaat daarbij niet alleen om de geografische spreiding ervan, maar ook om de kennis die is opgebouwd in het fameuze laboratorium van Philips en de Bell Labs van Lucent.

Ook de distributiekanalen van beide partners sluiten goed op elkaar aan. Lucent heeft goede contacten bij grote telecomoperators waaraan het bijvoorbeeld de zendmasten levert die nodig zijn voor de bouw van een mobiel netwerk. Philips' strategie was tot op heden in de eerste plaats gericht op de afzet van telefoons via detailhandel en onafhankelijke distributeurs. Opmerkelijk is bijvoorbeeld dat Philips aan PTT Telecom tot op heden nog geen mobiele telefoons heeft geleverd. Mischien dat het aankomende bestuurslid B. Verwaayen van Lucent Technologies een goed woordje kan doen bij zijn voormalige werkgever PTT Telecom.

Philips heeft vol trots aangekondigd dat de joint venture met Lucent hen in een klap nummer één in de wereld maakt op het gebied van 'traditionele' communicatie-apparatuur voor consumenten, zoals antwoordapparaten, gewone en draadloze telefoons voor thuisgebruik. Dat is mooi, maar juist in de snelst groeiende markt, die voor digitale mobiele telefoons, moet Philips nog een achterstand goedmaken op koplopers Motorola, Nokia en Ericsson. Volgens marktonderzoeker Dataquest zal deze markt voor het einde van deze eeuw zijn verdubbeld tot 114 miljoen apparaten.

En juist op dit gebied heeft Lucent Philips niet zo veel te bieden. Wel heeft het Amerikaanse bedrijf veel kennis in huis op het gebied van de nieuwe digitale technieken voor mobiele telefonie waarop in Amerika wordt gewed. Het levert daarvoor 65 procent van de infrastructuur (onder meer zendmasten), een activiteit die Philips twee jaar geleden bij Lucent onderbracht en die geen deel uitmaakt van de joint venture. Maar in de productie van telefoons zelf heeft Lucent geen positie van betekenis. “In mobiele telefonie is Philips niet zoveel opgeschoten”, zegt De Graaf.

Een van de succesfactoren in de modegevoelige verkoop van mobiele telefoons is volgens analisten de naamsbekendheid. Ook op dit terrein betekent Lucent, dat in Amerika onder de merknaam AT&T/Lucent opereert, weinig voor Philips. Gunstig is wel dat Philips de eigen merknaam over een veel groter productenarsenaal kan spreiden, zodat marketing en reclame wereldwijd effectiever zijn in te zetten.

Philips' beleggers hebben in elk geval vertrouwen in de nieuwe samenwerking, ofschoon volgens De Graaf ook andere factoren een rol hebben gespeeld bij de nieuwe hoogten die het aandeel Philips verkent in Amsterdam. Hij wijst erop dat Philips de ingrijpende kostenbesparingen die het de komende jaren meent te kunnen realiseren voor financieel analisten gisteren in Eindhoven nog eens uitvoerig en overtuigend uit de doeken heeft gedaan.

In elk geval kregen twee van Philips' belangrijkste concurenten gisteren een tik te verwerken. Motorola wist zich in de VS aardig te handhaven, maar het Finse Nokia en het Zweedse Ericsson verloren terrein op de beurs in reactie op het akkoord tussen Lucent en Philips.