Reizigers De Buffel krijgen vergoeding van Spoorwegen

ARNHEM, 17 JUNI. Reizigers die regelmatig gebruik hebben gemaakt van De Buffel, de nieuwe en storingsgevoelige trein tussen Arnhem en Winterswijk, krijgen van de Nederlandse Spoorwegen een financiële tegemoetkoming die kan oplopen tot 250 gulden. Dat hebben de NS bekendgemaakt.

De NS willen op deze manier de klanten “enigszins compenseren voor het ongemak”, zo liet een woordvoerder van de NS vanochtend weten. Gedupeerde houders van een jaarkaart krijgen maximaal 250 gulden op hun rekening gestort. Houders van een jaartrajectkaart of voordeelurenkaart ontvangen een eerste klas dagkaart en een NS-meereiskaart. Al deze vaste klanten krijgen een brief thuis gestuurd.

De komende weken zullen de NS in de treinen tussen Arnhem en Winterswijk brieven uitdelen aan de houders van een maandabonnement en andere abonnement-houders. Zij krijgen een tweedeklas dagkaart en een NS-meereiskaart. De brieven zijn ook verkrijgbaar aan de loketten in Arnhem, Doetinchem en Winterswijk.

Vanaf de invoering van de nieuwe trein op het traject, vorig jaar juli, is De Buffel een bron geweest van grote irritatie en boosheid voor de treinreizigers. Treinen stonden soms urenlang stil in de weilanden, liepen grote vertragingen op en zorgden voor rook- en lawaai-overlast. Deskundigen vonden in totaal zeven problemen bij de treinen, die voor 6,5 miljoen gulden per treinstel waren gekocht bij de Duitse firma Duewag in Krefeld. Op zeker moment hadden de NS zelfs complete reserve-treinen klaar staan op de stations in Arnhem en in Winterswijk, die ingezet werden zodra een reguliere trein te veel vertraging had opgelopen.

Begin dit jaar riepen vaste reizigers een actiecomité in het leven, dat op 1 februari 1.200 handtekeningen aan de NS in Arnhem aanbood. Ook de reizigersorganisatie Rover bemoeide zich ermee en vroeg de NS de klanten financieel te compenseren voor de voortdurende problemen en het ongemak. Een woordvoerder van Rover toonde zich vanochtend verheugd over de klantenactie van de NS. “Het is een symbolische erkenning van de plicht die de NS hebben om reizigers te vervoeren. Ze kunnen niet aan die plicht voldoen en bieden daarvoor een financiële compensatie.” Over de hoogte van de tegemoetkomingen hield hij zich op de vlakte. “Ze zijn aardig. Aan de andere kant: een jaarkaart kost 4.000 gulden, meer dan 300 gulden per maand. En de mensen hebben er aanzienlijk langer dan een maand last van gehad.”

Het is volgens Rover voor het eerst dat de NS op een dergelijke schaal een schadevergoeding betalen aan de klanten. “Maar het moet geen excuus worden om met een mindere prestatie genoegen te nemen. Zo van: we betalen wel een tegemoetkoming, omdat dat goedkoper is dan de treinen langer te testen.” Het probleem is, meent Rover, dat de NS met de nieuwe treinen een “hopeloze try-out hebben uitgevoerd, waar de reizigers de dupe van werden”.

Ook de NS geven toe dat ze zich hebben verkeken op de aard en de duur van de aanloopproblemen. “Achteraf zijn we te optimistisch geweest”, zo lieten de NS eerder dit jaar weten. “We hebben de oude treinstellen te snel aan de kant gezet. Dat is achteraf een misrekening geweest.”