AH bindt strijd aan met prijsvechters

ZAANDAM, 17 JUNI. Supermarktketen Albert Heijn (AH) gaat zich wapenen tegen 'prijsvechters'. De Nederlandse marktleider breidt zijn assortiment zeer laaggeprijsde artikelen van het merk Euro Shopper met 50 procent uit tot driehonderd producten.

De uitbreiding is vooral een antwoord op de concurrentie van goedkopere supermarktketens als Basismarkt en Dirk van den Broek. “Albert Heijn wil zijn klanten de mogelijkheid bieden om op hetzelfde lage prijsniveau te kopen”, aldus een woordvoerder van Ahold, het Zaanse detailhandelsconcern dat eigenaar is van de supermarktketen.

Albert Heijn zegt vooral lage prijzen te kunnen bieden dankzij een enorm productievolume. De kruidenier uit Zaandam verkoopt Euro Shopper-producten samen met tien andere supermarktbedrijven in Europa.

De concurrentie is niet onder de indruk. “Het was duidelijk dat er iets moest gebeuren. Albert Heijn behoort al jaren tot de duurste”, is het commentaar van Dirk van den Broek jr. van de gelijknamige supermarktketen. “Wij zullen de goedkoopste blijven.”

“Wij hebben een andere filosofie dan Albert Heijn”, reageert een woordvoerder van Basismarkt. “We bieden de consument de laagste prijs voor ons totale assortiment. Onze hele mentaliteit is ingesteld op kostenbeheersing en dat ziet de klant ook aan onze sobere inrichting.” De uitbreiding van Albert Heijn in het goedkope segment bevestigt de tendens tot toenemende prijsconcurrentie, zoals het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel die signaleert.

De prijzen in supermarkten zijn vorig jaar stabiel gebleven in vergelijking met 1995, vooral door de opkomst van de huismerken. De laatste nemen inmiddels 20 procent van de supermarktverkopen voor hun rekening. “A-merken krijgen het steeds moeilijker”, aldus een woordvoerster. De prijsconcurrentie zal naar verwachting scherper worden, zodra de vaste bodemprijzen per 1 januari volgend jaar verdwijnen.

Bij Albert Heijn zijn de huismerken inmiddels goed voor ongeveer eenderde van de omzet van 10 miljard gulden. De 200 Euro Shopper-producten, die ruim 10 procent goedkoper zijn dan het huismerk, nemen vooralsnog slechts een paar procent van de omzet voor hun rekening.

Ter vergelijking: een pak Euro Shopper sinaasappelsap kost 1,25 gulden per liter. Zowel de Basismarkt als Dirk van den Broek vraagt 95 cent per liter. (ANP)