N'Dour pendelend tussen 'Bocht' en Concertgebouw

Concerten: World Roots Festival met o.a. Youssou N'Dour, Khaled en het kinderorkest Los Yandis. Gehoord: 14, 15/6 Gouden Bocht' Herengracht en Concertgebouw, Amsterdam.

De grootste verrassing van het gisteren besloten World Roots Festival was zonder twijfel zangeres Najat Aatabou. Voor de kaaskoppen dan, de Marokkaanse Nederlanders die massaal waren opgekomen, kenden deze toffe zus uit Meknès duidelijk al langer. Enkelen misschien zelfs sinds haar grote hit uit '83: J'en ai Marre over alles waar ze genoeg van heeft: de ongelijkheid van man en vrouw, de knellende banden van de traditionele familie en gebrek aan vrijheid. Met een stem als een snijbrander plus vier man percussie zette ze gisteren haar standpunten kracht bij en probeerde ze de pilaren van de Kleine Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw te klieven. Ondanks laaiende lukte dat net niet.

Haar jongere Israëlische collega Zehava Ben wijdde zich in de Grote Zaal aan repertoire van de in '75 overleden Egyptische diva Oum Kalsoum, ondersteund door het klassieke Arab Music Orchestra onder leiding van dirigent Suheil Radwan die in het Engels uitleg gaf. Aan de intenties van Zehava leek niets te schorten maar haar heldere wat meisjes-achtige geluid schoot wat diepte en bereik betreft net iets te kort om dit veeleisende repertoire recht te doen. Waarbij moet worden aangetekend dat het publiek voor dit soort muziek veel te luidruchtig was; alleen al van de ontelbare mobiele telefoons waren er altijd wel een paar in actie, zelfs vlak bij het podium.

Bij de buikig wordende Khaled, was luid praten nauwelijks mogelijk omdat die zelf zorgde voor een massa kabaal. Hij was de derde artiest op de 'Oriental Night', die dus eigenlijk een Arabische was maar ook weer niet omdat deze vroegere 'cheb' met andere muziek de wereld wil veroveren. Symfonische rock, reggae, walsachtige liedjes van alles deed zich voor, met als continue onderstroom een universeel soort hoempa-beat. Was dit de gevaarlijke artiest waarop het Concertgebouw zich had voorbereid, met plastic drinkgerei in plaats van glas, bordjes met 'er kan gefouilleerd worden' en een detector-poort waar iedere bezoeker doorheen moest?

De Senegalese ster Youssou N'Dour bleef zaterdagavond in de 'Gouden Bocht' van de Herengracht een stuk dichter bij zijn roots. Zijn talking drum-specialist Assane Thiam speelde als vanouds een belangrijke rol en ook de rest van de band speelde met elan. N'Dour zelf toonde een geweldige inzet en vergde vooral in de hoogte het uiterste van zijn bijzondere stem. Opmerkelijk bij zijn optreden was de voor een openluchtconcert buitengewoon goede geluidskwaliteit.

Zondagmiddag half twee was N'Dour de 'mistery guest' op de kindermiddag in het Concertgebouw, die opnieuw een doorslaand succes werd. Met naast hem slechts een gitarist en een percussionist zong hij op een ontspannen manier een viertal liedjes waaronder de halve hit Shaking the Tree, vastgelegd op The Lion uit '89. De kinderen vonden het prachtig en ook vrijwel alles wat er volgde, officieel en in de marge.

De Brotherhood Youth Troupe uit Ghana danst en trommelt uitgelaten, het geïntegreerde Alkmaarse Jeugd Orkest en Saz Ensemble weet de zaal aardig vol te houden maar de show wordt gestolen door het uit Santiago de Cuba afkomstige septet Los Yandiz, gemiddeld twaalf jaar oud. Leadzanger Rodney Bravo Ramírez maakt een farce van dat familiezieke Jantje uit Volendan, de samenzang met Lenia en de met de typisch Cubaanse voornaam Liudmila gezegende bassiste is messcherp en toetsenspeler Maikel Cabrera demonstreert een voortreffelijke timing. Los Yandiz swingt, brengt je aan het lachen en maakt je soms gifgroen van jaloezie. 'Was ik ook maar straatarm en getalenteerd' zou je bijna verzuchten als je niet zo verdomd volwassen was.