Gouden Leeuw voor Richter en Abramovic

VENETIE, 16 JUNI. De prijzen van de 47ste Biennale van Venetië, die gisteren officieel is geopend, zijn toegekend aan de Joegoslavische, in Nederland woonachtige kunstenares Marina Abramovic en aan de Duitse schilder Gerhard Richter.

Beide kunstenaars, van wie werk te zien is in het Italiaanse tentoonstellingsgebouw in de Giardini di Castello, ontvingen de Gouden Leeuw voor hun hele oeuvre. Abramovic zou aanvankelijk Montenegro op de Biennale vertegenwoordigen, maar de officiële toestemming daarvoor werd niet gegeven. Ze houdt nu een performance in de catacombe van het Italiaanse paviljoen, waarbij ze in een met bloed besmeurde, witte jurk, zittend op een berg van stinkende beenderen, het ene na het andere bot afschuurt. De Italiaanse conservator Germano Celant koos voor zijn hoofdtentoonstelling 'Toekomst, heden en verleden' van Gerhard Richter een serie kleine, abstracte, maar toch landschappelijke en kleurrijke schilderijen.

Frankrijk kreeg een Gouden Leeuw voor de volgens de jury vernieuwende bijdrage van Fabrice Hybert in het landenpaviljoen. Hybert heeft onder een reusachtige parasol een multi-media-achtige installatie ingericht, terwijl aan weerszijden van deze centrale ruimte, in een studio en kleedkamer een deel van de programma's worden gemaakt die met bestaande video- en filmbeelden worden afgewisseld.

De aanmoedigingsprijzen, de Premi 2000, gingen naar de Britten Douglas Gordon en Rachel Whiteread en de Zwitserse Pipilotti Rist. Eervolle vermeldingen kregen de Française Marie-Ange Guilleminot, de Koreaan Ik-Joong Kang, de Japans-Amerikaanse Mariko Mori en de Belg Thierry De Cordier. Pipilotti Rist imponeerde met haar video, waarop een mooi en uitgelaten meisje, swingend over straat, met een stok de ene na de andere autoruit inslaat. Ze wordt vriendelijk gegroet door een politieagent, terwijl niemand op straat enige aandacht aan haar vernielingen besteedt.

De video van Mariko Mori, ondergebracht in het Scandinavische paviljoen, staat haaks op die van Rist: een technisch hoogstandje van surrealistische droombeelden. Douglas Gordon laat in een duister zaaltje 25 seconden lang een tekst oplichten over de medische experimenten op een onthoofde man, wiens mond en ogen na zijn terechtstelling nog 25 seconden tekenen van leven zouden hebben gegeven.

Ik-Joong Kang maakte de afgelopen jaren zo'n 50.000 paneeltjes van tien bij tien centimeter waarop steeds een iets andere, maar stereotype afbeelding van boeddha voorkomt, een tekst of een detail uit het dagelijks leven. Het Koreaanse paviljoen hangt vol met een forse selectie. Marie-Ange Guilleminot fabriceert objecten uit nylonkousen en Thierry De Cordier, tenslotte, toont een achttal hermetische beelden, samengesteld uit veelal organisch materiaal. De Biennale duurt tot 9 november.