Aanloopverlies SBS6 opgelopen tot 63 miljoen

De aanloopverliezen bij SBS6 zijn sinds de start van de televisiezender in augustus 1995 opgelopen tot ruim 63 miljoen gulden.

Het verlies loopt wel langzaam terug: in de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg het verlies nog 11,88 miljoen, tegenover 17,26 miljoen in het eerste kwartaal van vorig jaar. Over heel 1996 was het resultaat 23,3 miljoen negatief, bij een omzet van rond de 90 miljoen gulden. Dit blijkt uit de cijfers die het moederconcern van SBS6, het Luxemburgse SBS SA, heeft gedeponeerd bij de Amerikaanse beursautoriteiten. SBS SA heeft notering aan de elektronische schermenbeurs Nasdaq.

Volgens de zakelijk directeur van het Nederlandse deel van SBS, R. Goes, liggen de aanloopverliezen “in de lijn der verwachting”. “Het is heel normaal dat een beginnende televisiezender verlies lijdt. Je kunt niet met tweederangs programma's komen, terwijl we in het begin kampten met een beperkte distributie. Adverteerders namen in de beginfase een afwachtende houding aan.”