Winstwaarschuwing Heineken Azië

Heineken-dochter Asia Pacific Breweries (APB) heeft beleggers gisteren gewaarschuwd dat de winst het komende half jaar “substantieel” zal dalen. Oorzaak zijn aanloopverliezen bij de nieuwe APB-brouwerijen in Cambodja en China (Hainan). Heineken heeft een belang van 42,5 procent in APB.

Heineken onderstreept dat een teruggang bij APB niet volledig hoeft terug te slaan op de eigen winst- en verliesrekening als gevolg van de grote verschillen in boekhoudkundige regels. In de openbare jaarrekening van Heineken is de bijdrage van APB niet te traceren.

Over het afgelopen half jaar steeg de winst van APB met 14 procent tot 49,5 miljoen Singaporese dollar, ofwel 67,3 miljoen gulden. De omzet steeg 8,4 procent tot 753,5 miljoen Singaporese dollar, ofwel 1,02 miljard gulden.

APB is Heinekens partner voor Zuidoost-Azië en is onder meer actief in China, Vietnam, Singapore en Cambodja. Het bekendste merk van de onderneming is Tiger.