'De EU is vooral dat wat niet mag'

Tientallen onofficiële demonstraties vergezellen de Eurotop. Verslag van die wereld Onder de Top. Deel twee: Democratisch motorrijden.

AMSTERDAM, 14 JUNI. Ook de liefde voor de motor herkent men aan jargon. Zo spreekt Mario Aandewiel, bestuurslid van de Motorrijders Actie Groep (MAG) van gebakjes. “Ach, wat een raar gebakje”, lacht hij als vrijdagmiddag de zoveelste motorfiets op het geïmproviseerde kampeerterrein bij Spaarnwoude arriveert. En bij een volgende: “Een wel héél bijzonder gebakje.” Zijn eigen motor heeft hij zelf gebouwd, een woest exemplaar met een vuilniszak als zadel en een stuur dat zich op lange stangen ruim een meter van het voorwiel bevindt. Daarmee rijdt hij vandaag vanaf 14.00 uur over de Amsterdamse ringweg. Samen met, naar verwachting, twintigduizend motorrijders uit heel Europa, 'voor meer Europese democratie'. MAG-bestuurslid Harry Beugelink: “We zijn optimistisch. Bij onze actie op bevrijdingsdag 1996 jaar kwamen er vijftienduizend.” Op de oude vuilstortplaatsen bij Spaarnwoude, nu groene heuvels, kan geen blind paard schade aanrichten. Hier zijn op vrijdagmiddag al de eerste tentjes neergezet, tientallen wc's geplaatst en heeft 'Henk Patat' alvast zijn snackkar geparkeerd. Als de motorrijders hier na hun demonstratietocht zijn teruggekeerd krijgen ze een popconcert als toetje.

De drie MAG-bestuursleden Aandewiel, Beugelink en Peet Veldhuizen beheersen het EU-vocabulaire volkomen. De MAG is aangesloten bij de Federation of European Motorcyclists (FEM), die een zware lobby in Brussel is begonnen. Alle vierduizend MAG-leden kregen op papier een beknopte cursus Euro-democratie, waarin onder meer het verschil tussen het Europese parlement, de Europese Commissie en de Europese ministerraad wordt uitgelegd. Daar zit ook de angel van de Europese democratie, betogen de bestuursleden terwijl ze jongleren met Euro-bestuurstermen.

Waar dat op neerkomt is eenvoudiger: voordat het Verdrag van Maastricht het Europarlement een grotere stem in wetgeving gaf, heeft de Europese commissie zich uitgesproken vóór invoering van het fase-rijbewijs. Terwijl het Europese parlement, evenals de MAG, tegen was. Dit vindt de MAG ondemocratisch.

Bovendien moet ook over een Europese limiet van 100 pk voor motoren nog worden beslist - en daar is de MAG ook tegen. Voorts staat de Europese 'Multi-Directive' aangaande motoren vol regelgeving waar de MAG 'het hart bij vasthoudt'. Bijvoorbeeld over geluidsnormen, die strenger zouden moeten worden.

Intussen ronkt de ene na de andere motorfiets het kampeerterrein op. “Duik in de Europese motorregelgeving” schreeuwt Veldhuizen er bovenuit, “en je merkt hoe Europa functioneert. Niet dus.” Aandewiel: “Een Europa zonder grenzen zou precies in onze levensstijl passen. Lang voordat Europa op ieders lippen lag reden wij al vrolijk van een motorfeestje in Frankrijk naar een feestje in Spanje. Maar nu worden we alleen geconfronteerd met wat níet mag.”

Vijftig meter verderop zit een getaande Brit van in de vijftig op zijn wapenfeit: eigen bouw, het midden houdend tussen een tractor en een pantserwagen. Aandewiel: “Zie je nou? Prachtig gebak! En daar mogen wij in Nederland niet mee rijden!”