Wagemans

T/m 22 juni. Kunstruimte Wagemans, Hoofdstraat 17, Beesterzwaag (Fr). Do t/m zo 13-18u. Prijzen van 250 tot 9000 gulden.

In een statig pand aan de Hoofdstraat van het Friese Beesterzwaag is eerder ditjaar Kunstruimte Wagemans geopend. Alsof Fred Wagemans, voormalig hoofdconservator van het inmiddels gesloten Museum Fodor in Amsterdam, er naar op zoek was; de hoge zalen met parketvloeren doen sterk aan die van Fodor denken.

Na een tentoonstelling met abstract-expressionistische schilderijen van de Amerikanen Norman Blum, Jan Frank en Richard Burton - van alle drie hangt nog een doek in de kantoorruimte - en een expositie die bestond uit een keuze uit 'Art meets Science Spirituality in a changing Economy' - eerder te zien geweest in Fodor en Kopenhagen - toont Wagemans nu tekeningen en grafisch werk van de Denen Kirsten Justesen, Jacob Kolding en schilderijen van Henk Fakkeldij.

Wagemans' passie ligt bij het abstract-expressionisme, maar in het tentoonstellingsbeleid van zijn Kunstruimte zal die persoonlijke voorkeur niet de boventoon voeren. Wagemans wil zich niet richten op het bekende rijtje Nederlandse namen: “Ach, die komen elders wel aan bod. Laatst was mijn vroegere baas bij me op bezoek. Hij vroeg zich af wat die mooie schilderijen hier doen. Ik ga er vanuit dat er minstens één iemand per jaar komt die het ziet...”

Bij de nu tentoongestelde Denen is duidelijk een generatieverschil te zien. Hetfeministisch getinte werk van Kirsten Justesen (1943) is gemaakt in de jaren zeventig. In rasterstrukturen, waarmee zij formele spelletjes uithaalt, verwerkt zij foto's, bijvoorbeeld van een theedoek gecombineerd met een foto van een baby in een pan. Een ander werk bestaat uit een collage van zuigflessen en wolkenkrabbers. Op de feministische thematiek na doet het sterk denken aan werk van Daan van Golden uit diezelfde periode of aan de kunstwerken die Sigmar Polke de laatste jaren maakt.

De Deen Jacob Kolding werd geboren in de tijd dat Justesen's werk ontstond. Hijgroeide op in een maatschappelijk bewogen milieu, met strips en voetbal in een nieuwbouwwijk in Kopenhagen, die geheel volgens de principes van die tijd was opgezet. In een klare lijn-stijl brengt hij zijn jeugdjaren vol ironie, koel endroogjes in beeld. We zien alternatieve nieuwbouw in de Bauhaus-traditie. Volkomen fantasieloos staan vier identieke flats op een rij, die alleen wat kleur betreft van elkaar verschillen. Even kaal en leeg tekent Kolding demonstrerende feministen, maar ook draaitafels met koptelefoons, alsof het eenniets meer is dan het ander.

Van Fakkeldij, een schilder die na een veelbelovende start in de jaren tachtig wat in de vergetelheid is geraakt, hangen theatrale, bitterzoete schilderijen over havens, matrozen en lichtekooien; een degelijke voortzetting van een ingeslagen weg.

Op 28 juni opent in Kunstruimte Wagemans 'Met hartelijke groet', een project van Louwrien Wijers die een ontmoeting tot stand wil brengen in beeld en daad met twee centra voor gehandicaptenzorg in Beesterzwaag. Er vindt dan ook een beeldententoonstelling plaats met werk van Jan Maaskant, Simcha Roodenburg, Herbert Nouwens, Dick Postema en Eja Siepman van den Berg.