ABN Amro investeert in betaalnetwerk

ABN Amro wil vele honderden miljoenen guldens investeren in de ontwikkeling van een eigen internationaal betaalnetwerk. Zo denkt de bank schouder aan schouder te kunnen staan met de vier concurrenten - drie Amerikaanse banken en Deutsche Bank - die ook aan zo'n netwerk sleutelen.

ABN Amro begint met de bouw van een huisnetwerk voor Europa. Invoering van een dergelijk systeem, het global area netwerk (GAN), maakt het onderscheid tussen lokale en pan-Europese banken onvermijdelijk groter, zo zei bestuurslid Dolf van den Brink gisteren tijdens een presentatie.

ABN Amro laat zich lanceren door de introductie van de euro vanaf 1 januari 1999. Die schept bij het internationaal bedrijfsleven grote behoefte aan snelle en goedkope betalingen. Het GAN-systeem voorziet daarin, aldus ABN Amro. Voorwaarde voor zo'n netwerk is wel dat de bank in alle Europese landen aanwezig is. “Deutsche Bank en wij zijn dat.” Van den Brink verwacht de markt in eerste instantie met de vier anderen - ook Citibank, Chase en Bank of America - te kunnen verdelen.

Van den Brink wil zijn netwerk, dat ruim 200 miljoen gulden kost, ter beschikking stellen aan andere banken. Maar dat zal ze geld kosten. “Het wordt absoluut een concurrentiewapen”, meent de bankier, die bij de bank verantwoordelijk is voor de overschakeling op de euro.