Wanhoopsactie voor Carisma

ROTTERDAM, 12 JUnI. Met een wanhoopsactie probeert de Japanse autofabrikant Mitsubishi de Nederlandse verkoopcijfers van haar model Carisma op te krikken. Gisteren verspreidden de importeur van het automerk en het Rotterdamse reclamebureau Le Bureau zes miljoen posters huis-aan-huis, en liet paginagrote reclames afdrukken in de landelijke en regionale dagbladen.

Iedereen die de felrode affiche voor het raam hangt, maakt kans op een auto ter waarde van 35.000 gulden. De importeur heeft tachtig Carisma's ter beschikking gesteld.

Tegenvallende verkoopcijfers stonden aan de wieg van de weggeefactie. Van het model, dat Mitsubishi twee jaar geleden op de Nederlandse markt introduceerde, werden tot nu toe maar 6.014 exemplaren verkocht. Om de naamsbekendheid van het model te vergroten greep het Japanse autoconcern naar deze drastische maatregel. Drastisch en kostbaar. De actie zal 5 miljoen gulden kosten, als tenminste alle prijzen worden uitgereikt. Vandaag, morgen en zaterdag bezoekt een notaris 80 adressen, die van te voren getrokken zijn. Als er op deze adressen een poster voor de ramen hangt, is de eigenaar van de woning een auto rijker. Zo niet, dan blijft de wagen eigendom van Mitsubishi.

Het kost een lieve cent, maar de doelstelling is bereikt. Volgens de importeur staat de telefoon de hele dag 'roodgloeiend'. Woordvoerster C. van der Plas: “De bellers zijn bang geen poster te krijgen, omdat hun straat is opgebroken of omdat zij op de eilanden wonen. Anderen willen weten of ze de affiches ook op hun garage mogen hangen, omdat die beter zichtbaar is vanaf de straat.”

Of naamsbekendheid ook zal leiden tot een grotere verkoop zal moeten blijken. Dit jaar hoopt de importeur 7.500 Carisma's af te zetten.

Het ministerie van Justitie bestempelde de actie gisteren als illegaal. Het departement beschouwt de campagne als kansspel, waarvoor Mitsubishi een vergunning nodig heeft.