'Geknoei met Estonia'

STOCKHOLM, 12 JUNI. Een onafhankelijk onderzoek heeft volgens de Zweedse krant Dagens Nyheter uitgewezen dat de ramp in 1994 met de veerboot Estonia, waarbij 852 mensen om het leven kwamen, het gevolg moet zijn geweest van geknoei aan de sluitingen van de boegdeuren.

Een onderzoeksrapport uit 1995 noemde haperende sluitingen ook al een mogelijke oorzaak van de ramp, maar liet in het midden of dat het gevolg was van een constructiefout of van verkeerd onderhoud.

De bouwer van het schip, de Duitse Meyer Werft, heeft altijd ontkend dat er iets mis was aan de constructie. Op verzoek van het bedrijf heeft de Zweeds-Fins-Estse onderzoekscommissie toestemming gegeven om onafhankelijke Duitse deskundigen een test te laten uitvoeren. Daaruit blijkt dat de sluitingen bestand zijn tegen een veel grotere druk dan er in de nacht van de ramp moet zijn geweest. De onderzoekers concluderen daarom dat er wijzigingen moeten zijn aangebracht. Als mogelijke reden suggereren ze gebrekkig onderhoud van de boegdeuren, waardoor de oorspronkelijke sluitingen niet goed meer zouden hebben gewerkt. (AP)