Vijftig maal heren- en damesliefde

De Roze Filmdagen. In: Haags Filmhuis, Den Haag; Filmhuis, Arnhem; Filmtheater Provadja, Alkmaar; Cinema, Middelburg. Vanaf 19 juni ook in Amsterdam (De Balie, Filmhuis Cavia, Rialto) en andere filmtheaters.

Verdere inlichtingen bij de deelnemende theaters en de Gay & Lesbian Switchboard, tel. 020-6236565.

De tamelijk geruisloze verdwijning van het International Gay & Lesbian Filmfestival zou kunnen doen vermoeden dat de integratie van films met homoseksuele thema's in de algemene filmprogrammering inmiddels voltooid is. De organisatoren van de tweede editie van De Roze Filmdagen denken daar kennelijk anders over. Een publiek dat het leuk vindt om in gezelschap van gelijkgestemden naar de film te gaan, kan zich de komende weken op diverse plaatsen laven aan een aantrekkelijk ogend programma van een kleine vijftig lange en korte films over diverse aspecten van de heren- en damesliefde. De titellijst vermeldt reprises van klassieke films met een lesbisch thema als The Killing of Sister George (Robert Aldrich, 1968) en Een vrouw als Eva (Nouchka van Brakel, 1979), die zonder veel argumenten geafficheerd wordt als “een van de beste lesbische films ooit gemaakt, en dat uit Nederland!” De filmbeschrijving is overigens, zoals die van alle oudere films in het programma, letterlijk overgenomen uit Images in the Dark: An Encyclopedia of Gay and Lesbian Film and Video.

De meeste titels zijn echter relatief nieuw, zoals het broeierige herenleed uit het in het Rotterdamse festival gelanceerde The Delta (Ira Sachs, 1996) en de als tegenwicht voor de onschuldige schandknapen in johns geldende blik van een insider op Santa Monica Boulevard in Hustler White (Bruce LaBruce en Rick Castro, 1996).

Oorspronkelijk voor de BBC-rubriek Arena vervaardigd is de dramatisering van de aanloop tot de Stonewall-rellen in 1969 door de in 1995 aan aids overleden Nigel Finch. Stonewall is een door nummers van travestieklonen van The Shangri-La's verluchtigd aardig portret van alledaagse repressie in New-Yorkse homobars, waar rechercheurs zich gedragen als over hun eigen seksuele identiteit onzekere potenrammers.

Costa Brava (1995) van de Catalaanse Marta Balletbò-Coll is een charmante love story in Barcelona tussen een door de regisseuse vertolkte toeristengids met filmambities en een joods-Amerikaanse wetenschapster. De lievige low-budgetfilm, die het vooral moet hebben van de persoonlijkheid van Balletbò-Coll, is onlangs ook op video in Nederland uitgebracht.