Omzet bij supermarkten stijgt met 3,6 procent

De Nederlandse supermarkten hebben hun omzet in 1996 met 3,6 procent zien stijgen naar 41,7 miljard. Dat resultaat was beter dan de rest van de detailhandel, waarvan de omzet met 2,7 procent toenam.

Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) meldt dat in het jaarverslag. Nederland telt 7.000 supermarkten, waarvan 1.750 rijdende winkels. Bijna de helft van de omzet in de supermarkten bestond volgens het CBL vorig jaar uit versproducten. Dat was ruim drie keer zoveel als het totaal aan bestedingen bij de bakker, de slager of groentenboer.

De langere openingstijden zijn gunstig voor de supermarkten. Bijna de helft van de consumenten doet er ook 's avonds boodschappen. Dan kunnen ze rustig winkelen. Overdag is het overigens niet minder druk, want ruim de helft van de Nederlanders die 's avonds de supermarkt bezoekt, komt er ook overdag.

Het aantal flexibele parttimers neemt in de supermarkten door de groei van het winkelen in de avonduren toe. Het gaat om banen die zeer geschikt zijn voor studenten, scholieren en vrouwen. Ook groeit de behoefte aan leidinggevenden.

Om ook in de toekomst over voldoende, goed geschoolde medewerkers te kunnen beschikken, werkt het CBL intensief samen met het beroepsonderwijs.