Met z'n allen achter de caravan

Vrachtwagenchauffeurs mogen in het spitsuur geen andere auto's passeren. Ze zijn boos.

ROTTERDAM, 11 JUNI. Bij het truckersrestaurant Appie Happie in de Rotterdamse Waalhaven zitten om drie uur 's middags drie chauffeurs in de zon en twee ervan zijn nijdig. “De luxewagens”, zegt een van hen, “die zijn het probleem. Ze rijden zich liever dood tegen de achterkant van een oplegger dan dat ze wachten met inhalen. Zo is het, van mij mogen ze.”

Het inhaalverbod heeft de chauffeurs op de gevoelige plek getroffen: het truckersinstinct. Gedicteerd door de klok was het snel, snel, op weg naar de volgende bestemming. Maar het gevoel waar vroeger nog hartverscheurende ballades over werden gezongen bestaat niet meer. Het was al minder geworden door de automatische snelheidsbegrenzer. Het inhaalverbod heeft nu ook het laatste restje van de romantiek van de snelweg erafgehaald.

Op vijftien knelpunten op het Nederlandse wegennet geldt vanaf deze week een inhaalverbod voor vrachtwagens in de spitsuren. Tussen 07.00 en 10.00 uur en van 15.00 tot 19.00 uur mogen vrachtwagens andere auto's niet meer passeren. Buiten de Randstad loopt het inhaalverbod van 07.00 tot 09.00 en van 16.00 tot 18.00 uur. Het is na de carpoolstrook en het 'inritsen' de zoveelste maatregel van Verkeer en Waterstaat om de doorstroming van het verkeer te vergroten. De werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer steunt de maatregel, die op vijftien procent van de snelwegen van kracht is, maar op en langs de snelweg wordt hevig gemopperd.

“Mooi klote”, vat een van de chauffeurs zijn mening bondig samen. “Nu moeten wij blijven hangen achter een toerist die met zijn caravannetje op zijn gemak op vakantie gaat. Ze gaan niet harder dan 70 kilometer, dat schiet niet op natuurlijk.” “Het is wennen”, zegt de andere collega in het restaurant. “Maar na een tijdje houdt iedereen zich eraan. Het is op zichzelf een goede maatregel, al zijn aparte rijstroken voor vrachtwagens nog beter. Bij de Van Brienenoordbrug werkt dat erg goed, daar raas je iedereen in de file voorbij.”

Een van de wegen waar het verbod geldt is de A15, tussen Papendrecht en Gorinchem. In de zon, op de parkeerplaats van een wegrestaurant, staat de vrachtwagen van een Belgische chauffeur. Zijn voeten hangen uit de cabine. Hij rookt een shaggie en windt zich op. “Die auto's zigzaggen de ganse tijd. Daardoor worden de files alleen maar groter. Oh, geldt het verbod alleen voor vrachtwagens? Ik dacht voor personenauto's. Dan is het een slechte maatregel, vrachtwagens rijden toch al rustig, zeker als het druk is.” Aan de stamtafel van restaurant Appie Happie in de Waalhaven heeft zich inmiddels een vrolijke, maar warrige discussie over het inhaalverbod ontsponnen. “Is het wel bekendgemaakt in Brussel?” vraagt een van de chauffeurs. Anders kunnen we gewoon blijven passeren. Toch?”