Luchtvaartmaatschappij stopt ruim 18 miljard gulden in vernieuwing; Het Delfts blauw van British Airways

AMSTERDAM, 11 JUNI. Wie de komende tijd een vlucht boekt bij British Airways maakt een goede kans te worden geconfronteerd met een vliegtuig waarvan de staartdelen zijn beschilderd met een kalligrafische verbeelding van een Chinese theeceremonie, een gedeelte van een muurschildering van vlakke ruiten zoals die voorkomt op de huizen van de Ndebele stam uit Zuid-Afrika, of motieven van Delfts blauw zoals die zijn ontworpen door Hugo Kaagman uit Amsterdam.

Het zijn drie van de vijftien kunstwerken die British Airways door kunstenaars in vijf continenten heeft laten ontwerpen om te gebruiken als facelift voor zijn ruim 300 vliegtuigen, waarmee 's werelds grootste, meest bewonderde en meest winstgevende luchtvaartmaatschappij jaarlijks 38 miljoen passagiers vervoert. Om de kunstontwerpen te vervolmaken is tevens het advies ingeroepen van schilders, pottenbakkers, wevers, makers van quilts en vlaggen, kalligrafen en beeldhouwers.

Het ontwerp van Kaagman - waarmee slechts vijf BA-toestellen zullen worden uitgerust - zal ook worden aangebracht op tickets, labels, visitekaartjes en voertuigen van BA. Het komende weekeinde toont BA een Concorde met het Delftsblauw motief op de staart op de luchtvaartshow van Parijs. “Een eervolle opdracht”, zegt Kaagman, die als kunstenaar is begonnen met het aanbrengen van graffiti in de straten van Amsterdam en niet wil vertellen wat de dienstverlening aan BA hem heeft opgeleverd. British Airways is inmiddels afgestapt van de sombere donkerblauwe en grijze tinten waar de vloot nu nog mee is uitgerust. De vliegtuigen krijgen lichte kleuren blauw, rood en wit en een nieuw logo. De nieuwe huisstijl van British Airways werd gisteren via een mondiale televisie-uitzending per satelliet gepresenteerd aan 30.000 gasten van BA op 126 verschillende locaties in 63 landen.

In totaal trekt BA de komende drie jaar zes miljard pond (18,9 miljard gulden) uit voor de restyling, maar ook voor de aankoop van 29 Boeings 7474-400, negen Boeings 777 en vijf Boeings 757 waarmee de vloot wordt uitgebreid. Honderden miljoenen worden bovendien geïnvesteerd in nieuwe routes, nieuwe diensten, een nieuwe benadering van de klanten - waarvan 60 procent van buiten Groot-Brittannië komt - en trainingen voor het personeel.

In Londen vertelde BA-topman Robert Ayling dat de nieuwe campagne moet worden gezien als onderdeel van de strategie om de Britse luchtvaartmaatschappij klaar te stomen voor de 21ste eeuw. Sinds de privatisering van het bedrijf in 1987 is BA getransformeerd van een verliesgevende onderneming tot een van de modernste en meest efficiënte luchtvaartmaatschappijen ter wereld, waar ondermeer door de KLM met bewondering naar wordt gekeken. Hetgeen niet wegneemt dat Ayling in eigen huis met de nodige problemen wordt geconfronteerd. Het voornemen van Ayling om vitale onderdelen van het bedrijf als vracht, afhandeling van bagage en catering uit te besteden aan derden stuit op enorme bezwaren bij vakbonden en personeel. De onderhandelingen tussen BA en de bonden verkeren in een zodanige impasse dat stakingen in juli door de bonden niet worden uitgesloten. Maar Ayling reageert als een locomotief die op stoom ligt en niet valt te stuiten. “Stilstaan in deze industrie betekent dat je wordt ingehaald. Dat is voor BA geen optie. We hebben het laatste decennium een lange weg afgelegd om wereldleider te worden en willen dat nu ook graag blijven.”

Ayling vertelde dat de Europese Commissie nog steeds dwarsligt wat betreft de goedkeuring van de mega-alliantie British Airways-American Airlines. Beide bedrijven hebben een zogeheten 'open skies agreement' gesloten, die BA een grotere toegang geeft tot de Verenigde Staten en AA tot Londen en Europa. Wanneer er niet snel duidelijkheid komt in deze kwestie gaat BA op zoek naar andere partners. Waardoor ook aansluiting van BA met KLM-Northwest weer in beeld komt.