Steigerplan

Wie New York, Rotterdams populairste hotel-café-restaurant, op de Wilhelminapier wil bezoeken kan gebruik maken van snelle watertaxi's. De bootjes, die aan Venetië doen denken, varen vanaf een aantal steigertjes aan de rechter Maasoever in enkele minuten naar de overkant. Langs en onder de Erasmusbrug klieven ze snel de golven die soms hoog worden opgestuwd door snelle binnenschepen.

De havenautoriteiten hadden aanvankelijk grote bezwaren tegen de watertaxi's van het hotel dat, voor de opening van de Erasmusbrug, niet gemakkelijk per auto bereikbaar was. Ze weigerden de benodigde vergunningen uit vrees voor scheepsbotsingen en rampen met gas- en chemicaliëntankers. Er moest een wethouder aan te pas komen om de bezwaren te overwinnen. Sinds New York zijn deuren opende, is de oversteek al vele duizenden keren gemaakt en er zijn nooit ongelukken gebeurd.

Het voorbeeld van hotel New York heeft Rotterdamse beleidsmakers aan het denken gezet. Het toerisme - een betrekkelijk zwak ontwikkelde sector in Rotterdam - kan bevorderd worden door meer passagiersvervoer over water mogelijk te maken, was de voor hand liggende conclusie. Een toenemend aantal rederijen met hotel-, rondvaart- en partyschepen en een draagvleugelboot van Russische makelij profiteren al van de groeiende aantrekkingskracht van de Maas en de haven. Rotterdam per schip verkennen moet aantrekkelijker worden, zo besloot de gemeente eind vorig jaar. Eerste stap: er moeten meer steigers komen bij de bestaande attracties, zodat het toeristische aanbod door middel van 'packages' interessanter wordt dan het klassieke uitstapje naar diergaarde Blijdorp, de Euromast en een havenrondvaart met de Spido.

Er is dus nu een 'Steigerplan' - nog dit jaar komen er aanlegplaatsen bij het Feyenoordstadion (op het Piet Smit-terrein, waar een nieuwe woonwijk komt), het Haringvliet/Boerengat in het stadscentrum, Schiemond in het westelijke stadsdeel en tenslotte de woonwijk op het voormalige Drinkwaterleidingterrein nabij de Van Brienenoordburg. Er zijn later nog meer locaties mogelijk, bij het zwempaleis Tropicana, het historische Delfshaven of de onlangs geopende stormvloedkering. De steigers kosten gemiddeld acht ton, peanuts in vergelijking met de tien miljoen gulden voor de nieuwe kade voor grote cruiseschepen op de Wilhelminapier. Dit jaar wordt een cruiseschip verwacht. En volgend jaar vooralsnog ook een, de nieuwe 'Rotterdam', de opvolger van het huidige gelijknamige schip van de Holland America Line dat onlangs voor de gemeente te duur bleek.

De nieuwe steigers kunnen ook nuttig worden gemaakt voor 'park and sail' - je parkeert je auto op het Piet Smit-terrein en je gaat per boot naar de 'werkplek' in het centrum, de Kop van Zuid of het Erasmuscomplex. Feyenoordsupporters kunnen zich op weg naar de Kuip per boot van en naar het centrum verplaatsen. Of er aparte boten voor Ajax-supporters moeten komen, is nog niet aan de orde.

Behalve voor de toerist die de Rotterdamse attracties per schip bezoekt, en voor 'park and sail' kunnen de nieuwe steigers ook gebruikt worden voor woonwerkverkeer over water over langere afstanden. De 'werkgroep snelle boten' (rijk, provincie, Drechtsteden, Rotterdam en busvervoerondernemingen) heeft een conceptbedrijfsplan gemaakt voor forensenverkeer tussen Dordrecht en Rotterdam via Merwede, Noord en Nieuwe Maas. Het voorziet in een 'fast ferry' met zogenoemde low-wash catamarans, luxueuze schepen die 250 reizigers, in vliegtuigstoelen gezeten, met een snelheid van 60 kilometer per uur transporteren. De reis tussen Dordrecht en de aanlegplaats in Rotterdam-centrum (bij metrostation Leuvehaven) zal 20 minuten in beslag nemen.

Volgend jaar zal de eerste proef genomen worden. Venetië in de wereldhaven? Wie er van wil dromen, moet maar eens overvaren.