Philips ziet af van groter belang in Infogrames

Philips heeft afgezien van uitbreiding van zijn belang in Infogrames Entertainment, een Franse onderneming die multimedia-software ontwikkelt. Begin dit jaar wilde Philips zijn belang van 13,2 procent in Infogrames nog uitbreiden, in ruil voor Philips' activiteiten in multimedia-software die de onderneming daarin heeft ondergebracht.

Bij bekendmaking van de transactie begin dit jaar stelde Philips dat die was ingegeven door de noodzaak tot schaalvergroting. Voor de verkoop van zijn activiteiten in multimedia-software laat het elektronicaconcern zich nu betalen in contanten. De verkoop levert Philips een bedrag op van 191,5 miljoen Franse franc (ongeveer 64 miljoen gulden). Infogrames behaalt met 400 mensen een omzet van omstreeks 200 miljoen gulden. De productie en verkoop van cd-i's, cd-rom's en computerspelletjes was een onderdeel van de verliesgevende divisie Philips Media, die onder het presidentschap van Cor Boonstra in hoog tempo is uitgekleed. Behalve de activiteiten op het gebied van software werd ook het Philipsbelang in het kabelbedrijf United and Philips Communications verkocht en de winkelketen Superclub ontmanteld. Een van de bedrijfsonderdelen die in deze divisie gehandhaafd blijven is Navigation Technologies dat databases ontwikkelt voor autonavigatie.