Auto met kantelwiel; Rotterdamse uitvinderbeurs streeft naar suprematie in Noord-Europa

Uitvinder Chris van den Brink ontwikkelde de Dynamic Vehicle Control, een systeem dat auto's laat meehellen in een bocht. De innovatie dingt mee naar de jaarprijs die volgende week tijdens de beurs 'Uitvinding '97' wordt uitgereikt.

'Uitvinding '97', 10 en 11 juni, World Trade Center, Beursplein 5 Rotterdam. Toegang gratis. Voor meer informatie tel: 010-4136333. DE DYNAMIC Vehicle Control (DVC) van ing. Chris van den Brink uit 's Gravendeel is een systeem voor driewielige, smalle voertuigen, bedoeld voor één of twee personen. De opbouw en het voorwiel hellen in de bochten mee, net als bij een motorfiets, terwijl de twee achterwielen in de verticale stand blijven. Er zijn proeven gedaan met testmodellen en vier mensen van de 'Brink Technology Group' werken nu aan de verdere ontwikkeling van het voertuig.

Van den Brink laat weten dat een prototype is goedgekeurd door de Rijksdienst Wegverkeer. “We zitten in een stroomversnelling. Eerstdaags krijgen we de kentekenplaten en mogen we de weg op. Er is interesse bij grote bedrijven en voor een aantal klanten hebben we al prototypes ontwikkeld. We wilden alleen maar een smal voertuig ontwikkelen voor de milieuvriendelijke forens, maar hij blijkt nu zelfs een betere wegligging te hebben dan een normale auto. General Motors heeft kapitalen geïnvesteerd, maar het is hen niet gelukt dit evenwichtsprobleem op een elegante manier op te lossen.”

Het principe van de DVC is volgens Van den Brink erg simpel. Het is afgeleid van de stuurbekrachtiging van een auto. Het werkt op basis van een motor-voorwiel, twee kantelcilinders, een kantelklep en een hydraulische pomp. Het DVC-systeem meet de kracht op het voorwiel en stelt op basis van het opheffen van die kracht de juiste kantelhoek in, zodat het voertuig in de goede hoek hangt. De uitvinder ziet het kantelvoertuig als een alternatief voor individueel afstandsvervoer, met het comfort van de auto en de wendbaarheid en rankheid van de motor.

De uitvinding is enthousiast ontvangen door Egbert J.C. Ottevanger, directeur van het Specialistisch Innovatie Centrum ID-NL, dat organisator is van de beurs 'Uitvinding '97'. Op 10 en 11 juni komen in het Rotterdamse World Trade Center uitvinders uit de hele wereld bij elkaar. Er is een internationale invention-show met zo'n veertig buitenlandse uitvindingen, er zijn tientallen stands en twee seminars die dit jaar betrekking hebben op octrooien en 'zaken doen met intellectueel eigendom'. En er is de uitreiking van de ID-NL Jaarprijs, waarvoor onder andere de DVC in aanmerking komt. Ottevanger: “De driewieler met DVC neemt minder ruimte in dan een normale auto, is zuiniger, er is minder materiaal voor nodig, terwijl hij geen truttige uitstraling heeft. Ik heb erin gereden; het is een fabelachtige sensatie. Hij is getest op het politie-testcircuit in Flevoland, de agenten vonden het prachtig.”

Volgens Ottevanger zijn er dit jaar drie uitvindingen die in technologisch opzicht revolutionair te noemen zijn. De DVC is er daar een van. De tweede is een continu automatische transmissie voor fietsen, vrachtwagens en landbouwwerktuigen, naar Ottevangers mening belangwekkend doordat hij uit weinig onderdelen bestaat, weinig ruimte inneemt, licht van gewicht is en met bestaande technologie gemaakt kan worden. De derde is de Deep Screen Video (DSV) van uitvinder ir. K.H.G. Wenger uit Maarssen. Het is een computer die beelden digitaal bewerkt en, ingebouwd in een televisietoestel, de illusie wekt van een driedimensionaal beeld. Je hebt geen kleurenbrilletje nodig voor een 3D-effect, zegt Ottenvanger. “Het werkt bij bewegingen in alle richtingen, wat tot nu toe problemen gaf, en de beeldkwaliteit neemt niet af. Het is nu zo ver dat we met een apparaatje, dat in een televisietoestel past, beelden real-time kunnen omzetten in 3D. We zijn al aan het praten met grote industrieën als Sony en Philips.”

Wenger ziet zijn DSV als een prima aanvulling op bestaande 3D-systemen, zoals roodgroene en LCD-brillen. “Daarbij wordt gewerkt met twee plaatjes die gescheiden worden in linker- en rechteroog-informatie. Bij opnamen worden twee camera's gebruikt of een andere toegevoegde techniek. Met DSV kan aan bestaande opnamen diepte worden toegevoegd door digitale manipulatie van de pixels.”

De bij DSV horende soft- en hardware speelt in op diepte-elementen: de grootte en relatieve snelheid van objecten ten opzichte van elkaar, scherptediepte en bewegingsrichting. Het gaat niet om twee naast elkaar geplaatste, verschillende opnamen, maar om twee opeenvolgende beeldjes waarvan de pixels zijn gemanipuleerd. Daarbij veroorzaakt de pixel-differentie in tijd - en dan gaat het om 10 pico- tot 100 nanoseconden - het driedimensionale effect. Wenger: “Als je het en masse op de markt brengt, kost een televisietoestel misschien zo'n 120 gulden meer. Het kan ook toegepast worden in computermonitors, bij luchtvaart- en scheepvaartsimulatoren en het kan van belang zijn voor industriële vormgeving en medische doeleinden.”