Ajax

De media zijn altijd vol lof over Ajax, met name sinds de opening van het nieuwe stadion heeft Ajax op veel positieve aandacht kunnen rekenen. Er is alleen weinig aandacht geweest voor de trouwe supporters, waar Ajax het toch in mindere tijden van moest hebben. Sinds de komst van de Arena zijn deouderwetse supporters er bepaald niet beter op geworden. Het verbaast mij dan ook dat er weinig gerept wordt over het volgende:

Bij voetbalwedstrijden in de Arena wordt de beschikbare parkeerruimte door de politie afgesloten, zodat er alleen geparkeerd kan worden voor 12,50 gulden. Nu gaat het mij niet om de parkeerruimte maar om de vercommercialisering van Ajax. Om deze reden zijn er tevens geen reguliere patatkramen te vinden, maar alleen dure hot-dogs à vier gulden en McDonalds.

Afgelopen week kreeg het vak achter het doel (goedkoopste vak) een brief met de mededeling dat groepen van de eerste ring wederom werden opgedeeld en wel naar de tweede ring. Dit betekent verder van het veld en dus gaat de prijs van een seizoenkaart van 270 naar 400 gulden. De reden is dat de supporters uit het voormalige stadion De Meer plaats moeten maken voor aandeelhouders.

Alles bij elkaar opgeteld - parkeerplaatsen, frietkramen en het zonder enigoverleg verplaatsen van mensen - duiden erop dat mijnheer Van Praag eerder commerciële doeleinden nastreeft dan emotionele. Er is momenteel sprake van een tekort aan plaatsen, dus Van Praag heeft oude supporters nu niet meer nodig. Ze worden bedankt voor jarenlange steun.