Magazine over zaken blijft saai

Business Update, RTL5, 23.15-23.30u.

Met zo'n 750.000 huishoudens die in effecten beleggen (voor een gemiddeld bedrag van meer dan drie ton) is de doelgroep van het nieuwe zakenmagazine Business Update op RTL 5 in elk geval duidelijk. Kijkers met potentie: jaarlijks komen er zo'n 50.000 beleggers bij.

Dat het nog zolang heeft geduurd voordat deze kapitaalkrachtige consumenten een speciaal tv-programma (na sport, gossip, koken, tuinieren) kregen, geeft de spanning aan tussen berichtgeving over economie en televisie. Negatieve uitlatingen over de economische verslaggeving in het NOS journaal enkele weken geleden in de Volkskrant zorgden voor een dubbele reprimande: een brief op poten naar de krant en afkeuring van anchorwoman Pia Dijkstra die het dagboek in NRC Handelsblads zaterdagkatern Z schreef.

Waarom is televisie bang voor economie? Zijn het de cijfers? Het gemis aan cruciale beelden? Mist Nederland voldoende aansprekende persoonlijkheden die het financieel economisch nieuws maken en de journalisten die het de huiskamer in brengen? En als de tv groots uitpakt, zoals Paul Witteman in Buitenhof met drie topondernemers, maakt zij zich het zelf onnodig lastig, een ongelijke strijd van eén interviewer tegen drie managers die elkaar dekken.

Economie moet wel een moeilijk onderwerp zijn voor televisie, zo moeilijk dat Business Update door RTL zelfs na Den Haag Vandaag wordt geprogrammeerd. Voor de ene commerciële zender is het dan tijd voor erotiek. RTL 5 doet het met economie.

Vijf keer per week geeft het programma vijftien minuten actueel financieel economisch nieuws, en op zondagavond is er een uitzending van bijna een half uur met een onderwerp dat met meer achtergrond wordt belicht. Na de eerste aflevering was het programma al een beetje controversieel, niet vanwege de inhoud, maar wegens het feit dat ABN Amro 'medewerking' verleent. ABN Amro is de grootste bank op de effectenbeurs en de bank die bij uitstek veel klanten heeft onder de grote, beursgenoteerde ondernemingen.

De redactie is klein, zo blijkt uit de aftiteling, en wordt geleid door drs Clemens Graafsma, die zijn sporen in de economische journalistiek (Volkskrant, NOS Journaal, Unilever) heeft verdiend.

Toch oogt Business Update nog niet lekker. De meeste dynamiek komt van de beurskoersen die onder door het beeld lopen, zoals de financiële nieuwszender CNBC dat ook doet. Het is nog te veel radio met plaatjes. Een discussie, zoals afgelopen zondag, tussen drie heren aan een tafel die in nog geen vijftien minuten feiten en falen van het Nederlandse ondernemingsbestuur doornemen, is zelfs voor die hards afzien, zo saai wordt het in beeld gebracht. Het Capitool heeft de tafel met drie heren en drie onaangeroerde glazen water lang geleden al uit het decor geschrapt.

Twee keer kregen de kijkers de laatste twee weken een voorbeschouwing op de Franse verkiezingen, maar afgelopen zondag was er geen actueel vervolg: wat betekent de overwinning van Jospin voor de euro, de emu en voor ons.

Het programma leunt te zwaar op het wel en wee van de effectenbeurzen, maar verzuimt een duidelijke keuze te maken voor Amsterdam. Waarom niet alle opgelezen teksten over buitenlandse beurzen geschrapt (typische Teletekst informatie) en de vrijkomende ruimte gebruiken voor een wat swingender verslag van de stemming aan het Damrak? Met handelaren of financiële analisten die de dingen van de dag vertellen.

Business Update is een leuk initiatief, maar op deze manier raakt het programma niet ingeburgerd. Om in beleggersstijl te blijven: drie tips. Een uur eerder beginnen. Tenminste een reportage per uitzending met een actueel Nederlands economisch onderwerp. En een of twee columnisten die het programma meer smoel geven.