Zwiepen 'de Zwaan' gedempt

ROTTERDAM, 4 JUNI. Door het aanbrengen van zwaardere dempers kan het zwiepen van de tuien van de Erasmusbrug bij bepaalde weersomstandigheden worden voorkomen. Met deze betrekkelijk simpele, onzichtbare ingreep kunnen de tuien harde wind en regen uit het westen weerstaan.

Dat is de conclusie van een onderzoek van deskundigen van Gemeentewerken Rotterdam, TNO en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium. Op 4 november vorig jaar moest de net geopende Erasmusbrug ('de Zwaan') voor het verkeer worden gesloten, nadat hij heen en weer golfde als gevolg van de zwiepende tuien die niet bestand bleken tegen de combinatie windkracht zes en regen uit westelijke richting. Later werden spanbanden aangebracht om de tuien beter bijeen te houden. De bovenste worden volgende week al verwijderd.

De tuien zijn aan de brug bevestigd in 64 anti-vandalismebuizen van 2,5 meter hoog, waarin kleine hydraulische dempers zitten die als schokbrekers in een auto werken. De onderzoekers menen dat het aanbrengen van grotere, twee meter lange dempers de oplossing biedt. Deze maand wordt een proef genomen de modelberekeningen aan de praktijk te toetsen.

“De combinatie van regen en windkracht met kracht zes uit het westen werkt als een startmotor van een auto”, aldus directeur C. de Wijs van Gemeentewerken. “De wind is dan niet krachtig genoeg om het water van de tuien te blazen. Die worden te zwaar en gaan zwiepen. Bij windkracht zeven of acht is er weer niks aan de hand, omdat het water dan wel van de tuien gaat. In onze oplossing blijft de startmotor zitten. Maar door de zwaardere dempers voorkomen we dat de motor aanslaat.”